Wednesday, July 22, 2009

kesenangan dan kesempitan yang sementara


telah jadik cm satu lumrah dalam hidup nieh, ada kalanya kita sedih ..ada kalanya kita gembira..bila kita ditimpa sesuatu kesedihan selalunya kita akan salahkan takdir dan berputus asa. pagi tadi bru jer nasihatkan seorang kawan....kalu kita rasa sakit, kesakitan itu sekejap saja...bila kita rasa sedih..ksedihan itu sekejap sajah..sama jugak bila kita rasa bahagia dan gembira..kenapa sekejap? sebab hidup di dunia nieh kan hanya sementara... biasalah tak semua orang kt dunia nieh boleh terima cara kita.kita kena faham tak semua orang macm kita..tuh yang kwan aku penah cakap kt aku..hu betul tuh..bila aku fikir..selama mana aku cuba nak baik dengan orang, biarlah pda penghujungnya balasan orang tuh bagik kat aku cm mana. aku nk baik dengan semua orang sebab kalu aku tak salah nabi penah cakap yang "tak sempurna iman kamu selagi mana kamu tak menyayangi saudara mukmin kamu sebagaiman kamu menyayangi diri kamu sendiri" ritu cm terbaca dalam surah al isra ayat 7. jika kamu berbuat baik berarti kamu buat baik untuk diri kamu sendiri. dan jika kamu buat jahat maka kerugian kejahatan itu untuk diri kamu sendiri. so , aku ngat buat la baik walaupun orang tak cm tuh ngan kita atas dasar setiap kebaikan yang kita buat Allah yang bagik ganjaran..walupon pada sisi manusia dia tak hargai pon aper kita buat.kalu aku tak salah ada satu ayat dalam Quran yang cakap jika orang menyakiti kamu, kamu boleh membalas sesuai dengan perbuatan nya terhadap kamu, tetapi jika kamu bersabar, maka itu lebih baik..sesungguhnya Allah suka orang yang berbuat baik.. ayat nieh kene cek balik sebab luper 2 ingat.. jadik kiranya Allah nak ajarkan kita dalam ayat nieh untuk memaafkan..bersabar..tuh la petunjuk Allah ... al isra:15 barangsiapa berbuat sesuai dengan petunjuk Allah, maka sesguhnya itu untuk keselamatan dirinya sendiri, dan barangsiapa yang tersesat, maka sesuguhnya kerugian itu untuk dirnya sendiri.. aritu baru balik dari program..dalam program tu aku macm belajar.. kita nieh khalifah Allah di muka bumi nieh..khalifah tu maksudnyer salah satu pemakmur..atau wakil Allah..Allah pencipta kita..dan kita adalah ciptaan Allah...jadiknya sebagai seorang yang mewakili yang diwakili..sepatutnya kita ada ciri-ciri yang diwakili..Allah Maha Pengampun..jadik kiter kene la saling memaafkan supaya menjadi wakil/ khalifah Allah yang baik...semoga lepas nieh aku akan lebih amalkan semua ilmu yang aku dapt sebelum nieh..sebab Allah tak suka orang yang tahu tapi tak buat..aku teringat dalm quran pasal Allah kata kt ahli kitab yang tak amal apa yang dier tahu dari kitab yang Allah turunkan..mereka macam keldai yang bawak barang tuh..hanya bawak tapi tak amal..cm keldai kalu dier bawak seberapa bnyak beban buku pon dier tak amalkan dan tak pandai jugak..so cm tuh la kot pemahaman aku... so aku patut jadik lebih baik dri keldai sebab aku Allah jadikan ader akal untuk faham sesuatu ilmu. lastly aku harap Allah ampunkan aku dengan banyak lagik benda yang aku tak mampu buat walupon aku tahu....

No comments: