Thursday, October 6, 2011

Muqaddimah hati




Salam, teringat tentang apa yang diceritakan oleh seorang makcik di surau semalam..makcik nie memang selalu nasihatkan saya, macam mak ngah juga, nie kira pengganti mak ngah la ni kat sini..semalam kami tak sempat cakap panjang, tapi sembang yang sikit tue,besar juga maknanya..mak cik ada beritahu tentang muqaddimah hati…

Muqaddimah bererti pendahuluan, kiranya kalau muqaddimah hati, pendahuluan hati, maksud lebih tepat mungkin niat kita..kita perlu selalu ada niat yang baik..selalunya niat yang baik dan ikhlas, Allah akan bantu kita laksanakannya..tapi niat yang jahat dan perlakuan yang beserta dengannya, Allah akan balas kembali..dan kadang-kadang , dibayar cash oleh Allah supaya kita cepat sedar…kata mak cik, “mak cik ada banyak cerita, tapi nak cerita hari ini dua ja”
Yang pertama: ada beberapa orang ahli masjid pergi berjumpa dengan seorang kaya di kawasan ni juga..ajak ke surau…tapi orang kaya tu balas, “oh kat sini ada surau ker?”.. saya takut nak kata yang dia menyindir atau memang tak tahu, tapi nak dijadikan cerita, tak berapa lama lepas tu, rumahnya dimasuki pencuri…habis barang hilang termasuklah kereta….

Cerita kedua terjadi pada makcik ni sendiri, mak cik upah orang baiki bumbung rumahnya..siap rekemen kat jiran-jiran lagi orang nie..tapi dia macam tipu, teruk jugak jadinya…mak cik kata, mak cik rugi rm 50 jer….tapi tak berapa lama lepas tue, anak orang yang ambil upah nie terlibat accident, perlu duit dalam 1500 mungkin…hmm nampaknya dia rugi lagi banyak…

Jadi, ingat betul – betul, jangan tindas orang…memanglah tak semua kejadian yang jadi kat kita sebab balasan Allah kerana kita jahat, tapi sebab ujian..tapi kita kene sentiasa beringat, jangan ingat kejahatan kita akan selamanya tertutup dari orang..tak kan dibalas…Allah Maha Kuasa…

Makanya dengan dua cerita tadi, saya teringat tentang beberapa orang dalam hidup saya yang pernah tindas saya…mereka juga dah dibayar cash mungkin oleh Allah..biarpun saya tak nak fikir begitu, Allah bukan kejam, tapi balasan di dunia hanya untuk sedarkan mereka –mereka yang terlupa, terlalai, tersilap kepada yang Maha Memiliki, mudah –mudahan mereka akan kembali bertaubat…

Firman Allah, as sajadah:21
Dan demi sesungguhnya, Kami akan merasakan mereka sedikit dari azab dunia sebelum azab yang besar (di akhirat kelak), supaya mereka rujuk kembali bertaubat.

Makanya, saya nak ajar diri sendiri, bertaubat bila ada musibah..mana tahu kita pernah buat salah, kita lalai ingat Allah, kita dah jauh dari Allah..dan bersabar  bila ditindas, cukuplah Allah yang memberi balasan..kita ambil hikmah dengan jangan ulang kelakukan seperti dia pada sesiapapun , dan sentiasa kena cuba juga maafkan dia, jangan biar dia bawa dosa dengan kita ke akhirat, kita tak kan rugi, Allah sayang orang yang pemaaf, cukuplah dengan mengetahui ini..

Hari ini duk topupkan bacaan buku Amru khalid, saya lebih faham tentang kepentingan muqaddimah hati, hayatilah firman Allah dalam surah al-Ahzab:23

“diantara orang-orang mukmin itu adalah orang yang yang menepati apa yang dijanjikan kepada Allah”

Bukankah kita selalu berjanji pada Allah yang

“sesungguhnya  solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah”

Maka tanamkan muqaddimah hati seperti ini, berlakulah jujur dengan Allah, mohon pada Allah bantu kita dalam urusan kita, niatkan berbuat baik sentiasa..

Jika kita ingin menjadi Dai yang baik, jujurlah pada Allah, menuntutlah ilmu dengan bersungguh sungguh dan ikhlas...
Jika kita ingin solat malam hingga menangis kerana takutkan Allah, doa pada Allah, usahakan jauhi maksiat, supaya hati kita bersih...
Jika kita ingin berkahwin dengan orang yang soleh/solehah, jujurlah dengan Allah, tundukkan pandangan, hindarkan dari perbuatan yang haram
Jika ingin anak yang soleh/solehah, jujur pada Allah, berdoalah dan didiklah anak dengan bersungguh sungguh...
Semoga Allah balas kejujuran kita...jangan hanya jujur pada niat bukan pada perbuatan ...niat saja tak mencukupi..Allah tak kan bantu orang yang tak bantu diri sendiri...tanamkan muqaddimah hati yang baik, usahalah berbuat baik...insyaAllah..

An-nur furqan:
Banyak cara Allah ajar kita, dari nasihat, dari menuntut ilmu, dari pengamatan pada alam...insyaAllah buka hati kita untuk terima, rendahkan diri kita dengan Allah..niatkan yang baik-baik saja, insyaAllah Allah akan mudahkan bagi kita jalan menuju kebaikan...saya gembira dipertemukan dengan orang yang baik –baik untuk menasihati saya..semoga Allah mengabulkan doa saya: matikanlah saya dan keluarga saya dalam keadaan beriman semuanya..” dan sekarang saya perlu berusaha untuk menjadi orang baik, kerana untuk baiki orang lain, perlu sentiasa baiki diri sendiri...insyaAllah, amin..semoga saya jujur...ya Allah berkatilah orang-orang yang senantiasa menyampaikan nasihat yang baik kepada saya..jadikanlah saya lebih baik dari mereka..

Wednesday, October 5, 2011

Jangan Rasa Rugi Buat baik



Nabi SAW bersabda,
“kamu jangan menjadi oportunis sampai kamu mengatakan, “jika manusia berbuat baik, maka kamu akan berbuat baik pula, dan jika mereka berbuat zalim, maka kami menzaliminya; akan tetapi persiapkanlah dirimu, jika manusia itu berbuat baik, berlakulah baik padanya; jika mereka berlaku jahat, maka janganlah kamu menzaliminya.”

Salam..saya baru terjumpa hadis ini..sungguh ini adalah satu nasihat yang sangat indah..Nabi ingin mengajar kita menjadi insan yang sedia memberi yang baik walaupun diperlakukan yang buruk..
Sungguh berapa ramai antara kita yang berbuat begini, Alhamdulillah jika ya..tapi jika tidak, apa yang menghalang kita dari berbuat baik pada orang…

Nak buat baik pada orang yang buat baik pada kita sudah susah, nak buat baik pada orang yang buat jahat pada kita jauh lebih susah..sebab mungkin adakalanya dan ada ketikanya kita akan rasa jadi orang yang baik itu merugikan..ditindas dan sebagainya..


 Lebih senang jadi orang jahat, boleh tipu orang sesuka hati, tak payah hidup nak fikir baik ke buruk kesan perbuatan kita pada orang lain..fikir diri sendiri ja, kalau benda yang kita nak buat bagi hasil lumayan kat diri sendiri, maka kita buat..

Entahlah ..macam mana orang macam ni hidup, rasa kesian jugak, dia hidup tanpa ada hati penuh kasih sayang..kalau muslim lagi kesian sebab tak sampai taraf orang beriman yang Allah kata perlu sayangkan saudara beriman lebih dari diri sendiri..

Tapi kalau fikirkan kesan jangka panjang..sikap macam ni yang merugikan masyarakat…bila semua penting diri..tipu menipu, jenayah semua berleluasa..sebab semua yang buat jahat sebab rasa rugi buat baik..natijahnya hiduplah dalam masyarakat  yang punah ranah semua..A tipu B, B tipu C, C pun menipu A …berpusing-pusing sentiasa tipu menipu, hidup tak tenang, hati tak tenteram…susah nak percaya semua orang..semua sebenarnya sebab dia tak dapat nak percaya orang..sebab dia takut orang akan tipu dia macam dia tipu orang…

Apa yang saya cakap nie, bukan la betul pada semua masa dan ketika, tapi kadangkala ada betulnya..sama-sama la kita ambil ikhtibar…

An-nur Furqan:
Pernah terbaca, buku kaedah khalifah bagaimana nak selesaikan masalah ummah..semuanya bermula dengan betulkan diri sendiri dan sebarkan mesej baik pada masyarakat dengan cara beri ilmu, tunjuk cara (akhlak yang baik)..biar masyarakat nampak sikap yang baik itu adalah berguna dan baik, bukan tak cool dan sebagainya..dan biar orang boleh lihat kejahatan itu sesuatu yang merugikan bukan sebaliknya..sekarang nie nilai –nilai yang tak berapa baik dah mula diterima sebagai nilai yang baik..tak tutup aurat dengan cara yang sepatutnya..tak hormati orang lain..semua nie dilihat sebagai sangat biasa..semakin ramai orang anggap bende nie biasa, makin ramai yang buat, maka makin biasalah benda yang patutnya luar biasa ini di mata masyarakat..maka takut nanti, orang dah takut buat baik, sebab Nampak janggal dan pelik..semoga Allah selamatkan kita..marilah kita ubah suasana masyarakat dengan usaha buat baik..Allah akan balas semua usaha kita..insyaAllah..

Monday, October 3, 2011

Belajar untuk lebih bersyukur




Salam…segala puji bagi Allah Tuhan Sekalian Allah, selayaknya segala puji baginya, Tuhan kita yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..sungguh tak terhitung nikmat dari-Nya..samaada datang secara sedar mahupun tidak…sehingga tidak terhitung semuanya…

Firman Allah,
“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah kamu dapat menghitungkannya. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat)”. (Ibrahim:34)

Sebab kadang-kadang kita tetap terlupa untuk bersyukur…

Pagi hari ini kita celikkan mata kita, adakah kita ingat untuk bersyukur dengan nikmat nyawa yang Allah kurniakan, sedangkan pagi ini, berapa banyak manusia telah dimatikan..dan adakah kita bertekad untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik.,,,

Setelah itu kita menaiki kenderaan kita ke tempat kerja dan sebagainya..tiba disana dengan selamat, adakah kita ingat untuk mengucapkan Alhamdulillah…

Kita masuk ke pejabat kita atau ke tempat kerja kita, kita lihat rakan sekerja kita, adakah kita menyapa mereka dengan baik, dengan senyuman..Allah masih panjangkan umur mereka untuk membantu kita….

Rehatnya kita makan, Alhamdulillah, disaat orang lain ada yang menahan lapar dan dahaga, ternyata Allah masih melapangkan rezeki kita…

Petangnya kita balik, sampai dirumah, berjumpa kembali dengan keluarga kita, adakah kita bertemu mereka dengan ramah, berusaha untuk menggembirakan mereka. Andai kata, kita balik dan mereka tidak lagi bernyawa, tidakkah kita sedih..tapi tidak, Allah masih lagi memanjangkan nyawa mereka untuk menemani kita….


Ya Allah sungguh tak terhitung sebenarnya nikmat Allah kepada kita, cuba kita fikirkan begini..

Bahkan kelopak mata yang mampu berkedip, tertutup mahupun terbuka juga adalah nikmat dari Allah…cuba fikirkan jika kelopak mata kita tak mampu tertutup atau terbuka?...

Kita sebagai manusia mungkin seringkali lupa untuk bersyukur atas nikmat kerana kita lebih fikirkan sehari-hari tentang apa yang kita tidak ada…

Meratapi apa yang tidak ada hingga lupa untuk bersyukur dengan apa yang kita tidak ada adalah satu kerugian..

Kalaulah begini, sampai bilapun hidup kita tak kan tenang…

Lihatlah pembaca…sukar rupanya untuk menjadi insan yang bersyukur…setiap masa kita dituntut untuk berbuat baik..ingat pada Allah…semua ini adalah mujahadah..kadang-kadang kita mungkin akan merasakan letih dan lelah untuk sentiasa memikirkan orang lain dan berbuat baik pada orang lain..saya pernah selalu memikirkan begini..sungguh susah menampilkan wajah yang ramah, anda hati sedang sakit atau sedih..tapi saya selalu ingatkan diri saya untuk muhasabah..ayah saya pernah berpesan bila satu masa dulu marah saya hampir tak terkawal, satu kata yang sangat mudah tapi berkesan  iaitu
“orang yang jauh dari Allah akan dekat dengan syaitan, sebab tu dia mudah marah”..
betulkan..ayat tak formal tapi sangat betul..sebab tu saya berpegang, hati yang tak cinta pada Allah tak mampu cintakan manusia seadanya dan berbuat baik kepada manusia senantiasa…dia lebih terikat akan nafsu dan terkurung dalam perasaan diri sendiri..tak dapat nak ikut iman dan tak dapat nak berfikir secara rasioanal…

An-nur Furqan:
Diantara tanda bersyukur ialah kita senantiasa ingat pada Allah, berbuat baik pada Allah dengan melakukan perintahnya..dan Allah juga memerintahkan kita untuk senantiasa berbuat baik pada diri kita, ibubapa kita, jiran tertangga, rakan sekerja bahkan haiwan dan musuh…semua ini menuntut kita senantiasa berfikir dalam setiap tingkah laku kita untuk tidak menyimpang dari apa yang Allah tetapkan dan tidak menzalimi sesiapapun, bahkan apapun..semoga diberi kekuatan..semoga Allah bantu kita untuk bersyukur…

Sunday, October 2, 2011

Ujian itu perlu




Salam..semoga pembaca dalam Rahmat Allah selalu…
Hidup di dunia hanya sebentar, hidup di akhirat kekal abadi…
Jika kurang amal kita maka abadinya di sana adalah abadi dalam siksa….
Jika cukup amal kita, mendapat Redha Allah serta syafaat nabi, maka abadi kita disana adalah abadi dalam bahagia….
Maka seharusnya, setiap hari..lagi – lagi perlu kita perjuangkan menambahkan iman dan mengelakkan perkara sia-sia dan dosa…sakit kita di dunia memperjuangkan masa , ilmu dan harta akan menjadi pelaburan yang sangat baik di negeri sana..disana tempat sebenar-benarnya rehat…

Sebenarnya secara sedar atau tidak, hidup kita senantiasa diuji. Ramai yang sedar dan faham ujian itu datang dalam bentuk kesusahan dan kekurangan. Namun bagi saya senang atau susah , kedua-duanya adalah ujian…. Maka diwaktu senang kita dituntut untuk bersyukur , diwaktu susah dituntut bersabar…dan inilah ciri-ciri keelokkan mukmin yang disebut Rasulullah:-

Dari syuaib r.a, bahwa Rasulullah SAW, pernah bersabda:-
“perihal orang mukmin itu memang mengagumkan. Sesungguhnya segala urusannya itu baik. Jika dia mengalami kesenangan, dia bersyukur, maka itu adalah kebaikan baginya.jika dia mengalami kesusahan dia bersabar, maka baginya pun kebaikan”

Pernahkah kita terfikir, untuk apa ujian? Bagi saya ujian itu perlu…
Adakalanya kita belajar dengan membaca, adakalanya kita belajar dari pengalaman orang lain..dan adakalanya dari pengalaman sendiri…
Secara mudah, Allah menerangkan mengenai perintah –perintah dan larangan tertentu dalam Al-quran..kita belajar mengenai apa yang baik, dan apa yang buruk dari Nabi, berserta dengan akhlak –akhlaknya yang sangat dituntut untuk kita ikuti..

Namun bukanlah dikatakan ujian sebenar, sebelum kita praktikkan semua itu dalam kehidupan kita..semua ini jauh lebih mencabar dari sekadar menuntut ilmunya…
Kita boleh membaca hadis dan ayat quran mengenai sabar sebanyak mana yang kita suka dengan begitu mudah..namun hanya untuk amalkan sabar..amat memerlukan mujahadah…

Kita tahu mengenai bahaya arak dan judi serta fitnah-fitnah yang berkaitan dengannya..namun masih ramai yang tetap dan tetap mengamalkan dosa ini..

Disinilah rupanya kayu ukur iman kita..yang membezakan mukmin dan bukan ..adakah kita lepas ujian ini atau tidak…

Firman Allah
“ tidak dikatakan seseorang itu beriman sebelum dia diuji”
 Maka seeloknya kita amati setiap tindakan kita..elakkan melakukan maksiat , banyakkan melakukan kebaikan…

An-nur Furqan:
Pernah terbaca sesuatu petikan yang lebih kurang ini,  janganlah kamu lihat/ukur  dosa itu kecil atau besar, lalu kamu tidak kisah melakukan dosa-dosa kecil, tapi lihatlah kepada apa yang kamu derhaka….kecil atau besar, kita tetap berdosa, bukan kepada yang biasa, tapi kepada yang BERKUASA..sungguh kalau kita benar-benar cinta Allah, tak kan kita sanggup Allah lihat kita dalam keadaan berdosa, tambah lagi kita tahu itu dosa..semoga Allah ampunkan kita, dan menggolongkan kita dalam kalangan orang yang sentiasa bertaubat dan melakukan kebaikan…insyaAllah amin..

Friday, September 30, 2011

Urus Emosi dengan Iman



Salam…Alhamdulillah kita masih dipanjangkan umur,  semoga nikmat masih lagi bernyawa pada hari ini dapat kita gunakan kea rah kebaikan…sesungguhnya Allah  berfirman
“tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku”
 insyaAllah, kerana itu setiap perbuatan kita tidak kira tutur kata, berfikir,tingkah laku dan sebagainya harus mengarah dalam beribadah kepada Allah. Maka harus diusahakan untuk  bertingkah laku yang baik, menuturkan kata-kata yang baik setiap kali…

hmm, beberapa hari ni, nampaknya banyak artikel yang hanya ditulis di dalam kepala, bukan disini..bukan sebab sibuk tapi sebab terlalu layankan emosi..dengan izin Allah saya diuji dengan beberapa perkara tu amat berjaya la membuatkan emosi tunggang terbalik..fuh…sedih sampai tak nak makan, tak nak tidur…stress sampai gastric..memang tak berbaloi sangat 2, tambahkan masalah pada diri sendiri yang sudah bermasalah…tau tak berbaloi..tapi buat jugak…susah jadi manusia yang kaya emosi nie kan..bak kata seorang teman, perempuan sangat kaya emosi sebab saraf emosi nya lebih banyak…entahlah setakat mana kebenaran, mungkin boleh dikaji di masa akan datang dan keluarkan satu artikel pula tentang tu..

tapi nak kata tak betul pun bnyak yang betulnya…kadang-kadang ada satu-satu masa…walaupun kita tahu yang rasionalnya patut kita tak buat macam ni, tapi disebabkan emosi mendahului rasional..makanya kita akan bertindak ikut emosi..

maka kali ini, saya banyak berfikir dan berfikir untuk selesaikan masalah diri yang terlalu sensitive dan cepat sangat emosi ni, supaya menjadi panduan kalau ter emosi lagi lain kali..kene pandu cara ni..

apa-apa pun tak da masalah yang tak dapat selesaikan..kadang-kadang boleh selesai terus, kadang-kadang step by step, perlu masa…kalau melibatkan manusia, nie susah sikit..tapi yang paling penting…ingatkan diri sendiri sentiasa, jangan berlaku tak adil dengan orang, orang tak adil dengan kita biarkan..kalau dapat  ajar diri maafkan, bertolak ansur..

istifar akan dosa akan juga membantu, sebab dengan beristifar, kita kan membersihkan hati…hati yang bersih akan dekat dengan tenang..bila hati tenang..lebih mudah kita berfikir secara rasional hikmah sesuatu kejadian…

selalu ingatkan diri, Allah sentiasa bersama kita..adakala dalam waktu 2 jiwa emosi, kita nak sangat berkongsi masalah dengan orang..tapi end up kadang-kadang orang tak dapat nak faham kita pun..biarkanlah, mereka manusia biasa, kita ada Allah yang akan bantu kita, mohonlah dengan hati yang ikhlas..semoga Allah tabahkan kita…..

tambahkan amal. Supaya iman bertambah..bila iman tersemat dalam hati, sebesar mana ujian, akan Nampak kecil…insyaAllah sebab tu mungkin Allah uji kita, sebab Dia nak kita jadi lebih baik…bersangka baiklah dengan Allah…
semoga semua nie mampu bantu saya hadapi perang emosi lagi di waktu akan datang…

An-nur Furqan:
Kadang-kadang saya takut dengan ujian…sebab saya takut, bila saat Allah uji saya, saya akan berprasangka buruk pada ujian Allah dan saya tak mampu nak terima ujian dengan hati yang ikhlas..tapi selalu ingatkan kat diri sendiri, Allah tak kan biarkan kita tanpa petunjuk, menunjukkan jalan kebenaran adalah hak Allah..tapi manusia kadang-kadang tak mampu lihat sebab tak redha, tak bersihkan hati…semoga kita sentiasa mampu melihat petunjuk Allah setiap kali diuji..insyaAllah amin..

Monday, September 19, 2011

Kisah Tauladan, jangan lakukan benda yang sia-sia



Salam, hari ni saya dengar satu cerita yang baik, daripada seorang yang baik insyaAllah…ingat –ingat lupa juga tapi lebih kurang macam ni la ceritanya…

Tentang seorang pemuda dan seorang tua, dialognya…
Seorang tua sedang melihat seorang pemuda yang tercari cari sesuatu…

Orang tua: apa yang kamu cari
Pemuda: barang saya yang hilang
Orang tua: kamu hilangkan di mana?
Pemuda: di sana
Orang tua: habis, kenapa kamu cari disini?
Pemuda: sebab sana gelap, susah nak cari, sini cerah  senang nak cari

Falsafah: kenapa kita nak buat kerja sia-sia..tetap nak buat sesuatu yang kita memang dah tahu yang apa yang kita lakukan itu tak mendatangkan apa-apa faedah…kenapa tak nak bersusah payah sebentar untuk kalau kita tahu dengan susah itu kita insyaAllah akan memperoleh kejayaan...

Semoga menjadi iktibar… 

sepatutnya kita isi masa kita dengan perkara-perkara yang baik....

firman Allah, al baqarah...
"dan berlumba-lumbalah kamu dalam melakukan kebaikan"

Saturday, September 17, 2011

Jangan Putus Asa dengan Dosa, Jangan Terlalu Yakin Dengan Amalan




Salam…semoga pembaca sihat dan dalam Rahmat Allah selalu, adalah baik dan bagus jika kita jadi manusia yang sentiasa lembut lidah mendoakan yang baik bagi orang lain…kerana Rasulullah pernah berkata,

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “ Apabila seseorang itu mendoakan untuk saudaranya di kala ia tidak ada, maka berkatalah malaikat: “ Kamu juga menerima sebagaimana doamu itu “. ( Riwayat Muslim )

Salah satu dari ulasan hadis ini ialah...
Mendoakan orang lain juga adalah salah satu bukti kasih sayang kita terhadap sesama saudara dan ianya menarik rasa kasih dan cinta ALLAH kepada kita. Sesungguhnya ALLAH kasih kepada mereka yang berkasih sayang kerana ALLAH. 

Abu darda pernah berkata,
“ Sesungguhnya aku mendoakan untuk tujuh puluh orang dari saudara-saudaraku dalam sujudku, dan semuanya ku sebut namanya satu persatu. “ 


Hatta dalam doa Rasul kita mengajar untuk ingat kepada sesama muslim yang lain, sayangkan orang lain...
 Apabila kita melihat ada diantara sahabat-sahabat kita yang melakukan kesalahan, jangan terlebih dahulu mengejinya, lebih-lebih lagi memburuk-burukkan sahabat di belakangnya...perbuatan ini sikit pun rasanya tak membantu untuk dia berubah..nasihatkanlah dia dengan nasihat yang baik...doakan supaya dia berubah....semoga dengan izin Allah dia akan berubah dan mungkin jadi lebih dari diri dia sekarang dan mungkin juga kita.

Apabila ada diantara sahabat-sahabat yang suka memuji akan kebaikan kita, selalu ingatkan diri kita bahawa semua yang baik dari Allah, bukan 100 % dari kita...kepadaNyalah kembali segala puji-pujian..kita berbuat baik kerana Allah izinkan, Dia yang beri petunjuk kepada hati kita untuk buat baik, Dia yang beri kesihatan, kekuatan untuk kita buat baik..

Kita kadang-kadang khilaf dengan hati kita, anggota berbuat baik, tetapi hati ada niat ingin dipuji..ingin orang melihat kita baik, takut orang menganggap kita jahat..sepatutnya kita buat baik dan tak buat jahat semata –mata kerana Allah..jadi takutnya berapa banyak amal baik yang kita dah sedia lakukan sebelum ni tak diterima Allah kerana tiada ikhlasnya...apa-apapun sentiasalah teruskan berusaha buat baik dan usahakan ikhlas tu...

“adalah sesuatu yang merugikan jika kita tidak ikhlaskan amal-amal kita, dan adalah sesuatu yang bodoh jika langsung tak beramal baik kerana takut tak ikhlas”

Dan kepada yang rasa nak berubah, berubahlah, jangan malu untuk berubah kepada kebaikan, jangan pedulikan pandangan orang lain..kita berubah bukan semata-mata untuk orang lain, tapi untuk kebaikan diri kita sendiri, sebab kita yakin kita akan kembali kepada Allah dan akan dihisap atas segala amal perbuatan kita..tak da siapapun akan bertanggungjawab atas dosa kita melainkan diri kita sendiri...Yakinlah Allah terima Taubat kita, sebesar mana pun sebab Allah Maha Pengasih dan Penyayang, lagi Maha Pengampun..

“Sesiapa yang mengerjakan kebaikan, maka untuknya sepuluh kali ganda pahala, bahkan mungkin lebih. Sesiapa yang berbuat kejahatan, maka dibalas dengan satu dosa, bahkan mungkin diampuni. Dan sesiapa yang menghampiri-Ku (Allah) sejengkal, Aku akan menghampirinya sehasta. Sesiapa yang datang kepada-Ku berjalan, maka Aku akan berlari kepadanya. Sesiapa yang menghadap kepada-Ku dengan dosa sepenuh isi bumi, sedangkan dia tidak menyekutukan Aku dengan sesuatu apa pun, nescaya Aku akan menemuinya dengan keampunan sebesar itu pula.” (Riwayat Muslim).



An-nur Furqan:
Kesimpulannya jangan putus asa bila kita rasa kita buat salah, dan jangan terlalu yakin dengan amal baik selagi kita belum bertemu Allah dan mendapatkan kitab amal kita dengan tangan kanan kita, sebelum kita mendapat syafaat nabi kita, sebelum kita terhindar dari siksa kubur, melalui titian sirat...jangan terlalu yakin dengan amal...selagi mana hidup, selagi tue la kita pasakkan dalam hati kita “saya perlu jadi lebih baik, saya perlu tambahkan amalan saya, bertaubat dengan segala dosa saya”. Semoga Allah memberi petunjuk kepada kita selalu..semoga dia mengekalkan kita dalam taqwa kerana taqwa adalah sebaik baik pakaian bagi kita..semoga Allah memelihara iman kita dan keluarga kita..diberikan kesihatan yang baik supaya boleh sentiasa beribadah kepadaNya..amin...


Thursday, September 15, 2011

Perbaikilah Agama Kita


Perbaikilah Agama kita

Seorang lelaki datang bertanya Rasulullah, “Apakah itu Agama”, lalu  Rasulullah menjawab agama itu adalah akhlak yang baik. Lalu ia datang dari arah yang lain dengan soalan yang sama,namun tetap diberi jawapan yang sama oleh Rasulullah...begitulah agama itu adalah akhlak yang baik….

Salam kepada pembaca, sebulan lebih tak update blog nie…semoga pembaca dalam rahmat Allah selalu..lebih banyak habiskan masa lapang dengan membaca atau sekadar menonton video,sangat suka dengar ceramah ustaz kazim..dengar halaqah sentuhan qalbu, atau apa 2 pengisian yang lebih isinya kepada nasihat yang baik , bukan salah menyalahkan..

Segala puji bagi Allah yang menurunkan NabiNya Muhammad SAW untuk mengajarkan akhlak yang baik kepada manusia..sungguh Allah telah memujinya..

Al-qalam:
“sesungguhnya Engkau Muhammad mempunyai budi pekerti yang luhur”


Sejak dari terciptanya manusia sehingga hari kiamat, tetap akan ada pertentangan antara hak dan batil, kerana itu adalah bertitik tolak dari sumpahan iblis . iblis yang telah berkata kepada Tuhan,
Iblis menjawab:

“kerana engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan ( menghalangi-halangi ) mereka dari jalan engkau yang lurus,

Dan oleh kerana itulah iblis telah menggunakan penanguhan waktu yang dikurniakan Allah kepadanya untuk membawa sebanyak mana umat manusia mengikutinya ke neraka...


Surah 7 al a’raaf ( tempat tertinggi ) ayat 14 :
Iblis menjawab: “beri tangguhlah saya sampai waktu mereka dibangkitkan.”
Surah 7 al a’raaf ( tempat tertinggi ) ayat 15 :
Allah berfirman: “sesungguhnya kamu termasuk mereka yang diberi tangguh.”


Dan oleh itu wujudlah sehingga sekarang sekufu-sekufu iblis yang telah berjaya ditipunya untuk menduga orang-orang yang beriman yang berjuang pada jalan Allah…

Akan tetapi..saya melihat, saya dan mungkin saudara 2 sekalian makin lupa musuh kita yang sebenar bukan manusia itu , tetapi iblis…syaitan..

Kita jangan bencikan pesalah dosa, kita bencikan sifatnya sahaja …oleh itu kita akan sedia mengubah sikapnya kerana betapa sayang dan cinta kita kepadanya..apatah lagi jika dia adalah seagama dengan kita…

Sabar, dan teruskan bersabar jika ada ujian disebalik perjuangan kita, kerana dari situlah wujudnya pahala bagi kita, Allah sedang uji kita..uji iman kita..

Jika terlalu senang perjuangan kita Allah anugerahkan kemenangan, siapa yang akan diganjari dengan syurga kerana shahidnya?, siapa yang akan dinaikkan darjatnya kerana sabarnya? Siapa yang akan dikasihi Allah kerana taqwanya…? Ada sesuatu disebalik kesusahan dalam dakwah kita …

Allah sedang berbicara tentang sabar..dan ikhlas…teruskan berusaha..
ya Allah matikan kami sebagai pejuangmu…tingkatkan iman kami sebesar ujianmu, jangan Engkau serahkan kami kepada nafsu kami,jangan Kau cenderungkan hati kami kepada kekufuran dan hasutan syaitan. Walau sesaatpun.lindungilah Kami Ya Allah..Hanya kepadaMUlah kami bertawakkal..

an-nur Furqan:
kalau sumpah iblis untuk membawa sebanyak banyaknya umat manusia mengikutnya ke neraka, maka sumpah kita adalah menyelamatkan diri dan sebanyak-banyakknya manusia dari neraka dan membawa mereka ke syurga…tidak ada daya kekuatan melainkan dengan izin Allah..



Al Fatihah
“hanya kepadaMU lah kami sembah, Hanya kepadaMu lah kami Mohon pertolongan”

Tuesday, August 2, 2011

Bagaimana Kehidupan Bermula? Antara Kuasa Allah dan Teori Evolusi..




Salam, Alhamdulillah diberi ruang waktu untuk mengupas tentang teori evolusi. Dah lama baca dan selidik, tapi sayang separuh jalan waktu di universiti dulu, mungkin kerana kekangan masa. Saya mula mengetahui tentang teori evolusi sebenar-benarnya mungkin di semester 1 universiti sebab dah jadi tajuk wajib dalam biologi. Tapi rasa isu –isu berkaitan ni, dari sekolah rendah lagi ada dengar. Mungkin pembaca selalu juga dengar pendapat yang mengatakan manusia itu berasal dari monyet/kera kan?. Ini mungkin sebahagian dari teori ini. Teori Evolusi tercipta untuk menjawab bagaimana kehidupan bermula di atas muka bumi ni.
         Terdapat dua pandangan sebenarnya yang menyokong bagaimana kehidupan boleh wujud di muka bumi. Yang Pertama, yang dipercayai oleh orang Muslim dan kebanyakan agama, semuanya datang dari Tuhan. Manakalah pendapat kedua menyatakan kehidupan ini terbentuk secara kebetulan atau tak sengaja, dan pandangan inilah yang membentuk teori Evolusi. Maka mereka yang memegang kepercayaan ini selalunya tidak percaya kepada adanya Tuhan.
NAMUN BEGITU, timbul beberapa persoalan yang mampu menyangkal teori evolusi.
1.   Bagaimana nyawa pertama wujud?
(how do first life begin?)
2.   Apakah mekanisma teori evolusi?
( what is the mechanism of evolution theory)
3.   Dimanakah fosil-fosil spesis perantaraan?
(where is the fossil of intermediate spesis)
4.   Bagaimanakah molekul protein yang pertama tercipta?
(how does the first molecule of protein comes into existence)
Menurut teori Evolusi, semua benda hidup berkembang dari satu selàmultiselàalgaeàikanàamphibiaàreptiliaàburung àmamalia. Dan semuanya peringkat  perkembangan ini berlaku “by chances”. Terdapat dua lagi istlilah yang sering digunakan untuk menyokong teori evolusi iaitu:
·         Pilihan semulajadi
·         Mutasi

Pilihan semulajadi menjelaskan bahawa semua hidupan yang lebih sesuai dengan keadaan semulajadi habitatnya akan memperoleh baka yang kekal selamat, sementara yang tidak sesuai akan pupus.

Bagi evolutionis, proses ini adalah satu proses yang terancang, sedangkan ia sebaliknya. Ini kerana ia tidak mempunyai pilihan keupayaan dalam memilih yang mana baik dan tidak baik.

Selain itu, pilihan semulajadi juga tidak dapat menjelaskan sistem-sistem biologi yang mempunyai kompleksiti kekal (irreducible complexity) dimana sistem dan organ tidak dapat berfungsi tanpa bantuan organ lain. Pilihan Semulajadi hanya boleh menyingkirkan individu lemah dalam sesuatu spesis bukan mengubah suatu spesis kepada spesis yang lain.

Bagi kaedah Evolusi yang kedua iaitu Mutasi. Seperti yang kita sedia maklum. Melalui peristiwa Cheynobyl dan ledakan bom di Hiroshima dan Nagasaki yang menyebabkan pencemaran sisa radioaktif. Akibat kejadian ini, bayi-bayi yang lahir pada ketika ini mengalami kecatatan akibat mutasi, bukanlah lahir sebagai organism yang baru. Adalah mustahil bagi mutasi menyebabkan Evolusi kerana
·         Mutasi membawa kesan yang amat memudaratkan
·         Mutasi tidak dapat menambahkan maklumat baru dalam DNA
·         Dalam usaha pindah mutasi ke generasi-generasi, ia harus berlaku dalam sel pembiakan.
     Selain itu, hingga sekarang kita masih lagi bertanya, jika proses evolusi benar-benar berlaku secara “chances” dimanakah spesis-spesis perantaraan?. Terdapat lebih 350 000 million fossil telah berjaya ditemui, namun semuanya merupakan spesis yang lengkap. Tidak ada satu pun spesis  perantaraan.

Oleh itu, teori evolusi adalah hanya angan-angan yang mustahil semata-mata untuk menolak adanya Tuhan.  Mengikut kaedah sains, jika terdapat 2 penjelasan alternatif berkaitan sesuatu peristiwa dan satu daripadanya adalah mustahil untuk direalisasikan, maka alternatif kedua diterima sebagai pandangan yang SAHIH.

Ar-rahman.1-2
·         Tuhan Yang Maha Pemurah
·         Dialah Yang Menciptakan Manusia
Ar-Rahman,
·         Maka, Mana satu antara nikmat-nikmat Tuhanmu yang kamu hendak dustakan..

Saturday, July 30, 2011

Persediaan Terakhir…



Salam semua..beberapa hari lagi umat islam akan menyambut bulan ramadhan..Semoga Allah memberi peluang kepada kita untuk sampai pada bulan yang penuh barakah ini dan memberi kekuatan hati dan jasmani untuk beribadah dengan ikhlas..

Macam mana perasaan? Perasaan itu ada kaitannya dengan iman. Kalau tak bapa nak berperasaan untuk beribadah maksudnya Allah beri tanda untuk kita bersihkan hati, tingkatkan taqwa, insyaAllah iman akan meningkat..hati akan bertambah tenang..baru la rasa excited nak masuk bulan penuh barakah nie..

Saya kongsikan beberapa perkara yang saya lakukan bila diri sendiri masuk zone tak da perasaan nak beribadah..sebab nya mungkin kerana kita terbuat salah mana-mana tak perasan, tak jaga makan minum, mana tahu termakan benda –benda syubhah, terlalu banyak laqakan diri …

Jadi yang pertama, cepatlah sedarkan diri sendiri..tanya pada diri sendiri kenapa jadi macam nie, ingat balik ada tak apa-apa salah kita buat..kalau ada bertaubat, kalau buat salah dengan orang, minta maaf, kalau marahkan sapa-sapa maafkan orang tu..
Yang kedua..jangan tinggalkan ibadah wajib..ibadah sunat yang selalu dibuat pun kuatkan hati untuk buat jugak..Cuma mungkin kalau kita rasa terlalu bosan dengan benda sama..tukar dengan ibadah sunat lain yang tetap mendidik hati kita..contohnya saya..bila tak da perasaan nak baca quran, saya akan semata-mata baca tafsir..kalau tak boleh juga..ganti dengan lagu nasheed..kalau ada di universiti..sekadar luangkan masa pegi surau, dalam surau selalu orang baca quran..saya sekadar duduk bersandar kat dinding dengar orang lain baca..indahnya perasaan waktu tu..kita akan sedar bahawa hati kita akan terubat sedikit demi sedikit..hati kembali tenang..sebab Allah tak pernah sia-siakan usaha hambaNya yang sentiasa ingin dengan dengan-Nya..

Apa-apa pun yang penting kita jangan putus asa..dalam al quran pun ada sebut, “ tidak berputus asa dari Rahmat Allah melainkan orang-orang yang sesat”…kita manusia, memang sifat kita selalu melakukan kesalahan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan ialah orang yang bertaubat atas kesalahan dan memperbaiki diri.
Sama-sama lah kita bersihkan hati kita sebelum masuk bulan yang penuh mulia ini..Allah lihat usaha kita..semoga hati yang bersih akan lebih dekat dengan petunjuk Allah…selamat berusaha..Doakan saya..sihat badan dan iman..

Al Ankabut: 69
“ Dan orang-orang yang berjihat untuk mencari keredhaan kami (Allah), benar-benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik”

An-nur Furqan:
Mak ngah dah mulakan tazkirah pembersihan hati sebelum masuk Ramadahan ahad lalu, abah pun dah buat perkongsian apa yang dia dengar ceramah semalam tentang puasa..hmm walaupun nasihat 2 nie tak la formal..saya rasa gembira..saya rasa saya tak kisah hidup tanpa harta yang banyak, pangkat yang tinggi atau diri yang sentiasa dihormati orang lain..cukuplah Allah beri ahli keluarga yang sentiasa ingat pada Allah…semoga Allah memperbaiki iman keluarga kita..ameen…

Thursday, July 21, 2011

Saya Tak Peduli



Yang pertama sekali, saya sendiri tak faham kenapa beberapa minggu nie perasaan nak menulis hanya pada hari jumaat. Padahal Jumaat, Sabtu, Ahad dan Rabu selalunya ada aktiviti. Masih berbaki Isnin, Selasa dan Khamis yang sangat- sangat free dan ada dirumah..hmm tue la kadang-kadang sibuk tu bagus jugak..bagi saya la..bila ingat-ingat balik banyak artikel dalam blog ni ditulis masa tengah sibuk di universiti kut dengan persatuan, assignment, field trip..semua tue tak membantutkan..berbanding waktu cuti nieh..haish, otak pun rasa tak berapa nak berkembang..tapi yang bagusnya bolehlah banyak membaca sikit, kalau time praktikal dulu, nak habiskan majalah solusi tue, 3 bulan satu majalah tak habis 2..konon ja usung pi sekolah kut ada masa nak baca..

Ok, makanya harinie saya kongsikanlah apa yang saya dah baca. Tajuk bukunya Unawareness : A sly Treat, karangan Harun Yahya…kalau nak suruh saya yang translate maksudnya  ketidaksedaran adalah satu penipuan yang licik..eheh cam lawak pulak bila translate. Jadi pembukaan buku nieh pun dimulakan dengan surah al-Anbiya’ 1-2

“Telah semakin dekat kepada manusia hari perhitungan amal mereka, sedang mereka dalam keadaaan lalai dengan dunia dan berpaling dari akhirat. Setiap diturunkan kepada mereka ayat-ayat baru dari Tuhan, mereka mendengarnya sambil bermain-main”

Hari perhitungan amal memanglah makin dekat sebab masa kita di dunia nieh pun memang sah makin pendek..kalaupun kiamat lambat lagi, umur kita tahan sampai kiamat ker?kalau dah Allah takdirkan 63, kiranya kalau sekarang nie 23, ada la lagi 40 tahun.. tapi tetap sangatlah kalau kita masih menilai 23 tue muda sangat lagi, nak enjoy sana sini, tak nak peduli perintah dan larangan dalam Al-quran, maka memang sangat la kita rugi..bak kata mak ngah, kita tak tahu lagi nanti kita tua kita sihat ke sakit..larat lagi ker nak beribadat..mati pun Allah sembunyikan bila waktunya, sebab nak bagi kita sentiasa berwaspada..

Berbalik kepada buku nieh, secara ringkasnya, setakat saya fahamlah, kebanyakan manusia tidak sedar akan kewujudan Allah, tak sedar dan tak ambil peduli.. dan kalau ada yang sedar pun diorang tak peduli apa yang Allah perintahkan, apa yang Allah larang. Apa yang penting bagi mereka ialah apa yang mereka nak di dunia nieh diorang dapat..tak kiralah dengan cara apapun..sikap “saya tak peduli” ni takutnya banyak makan diri nanti, dan rosakkkan masyarakat..

Jadi sebenarnya  Allah dah turunkan macam – macam tanda yang menunjukkan bahawa Allah itu ada, wujud, dan bila manusia sedar semua tu, harapnya diorang akan lebih terdorong untuk lebih faham dan dapat menjalankan tanggungjawab sebagai hamba yang baik.. sama ada dari segi penciptaan langit dan bumi, siang dan malam dan sebagainyalah (al-baqarah: 164).

Tetapi tetap jugalah sebab bak kata ustaz dan ustazah, dan orang-orang tua bila nak nasihat anaknya..sebab korang tak nampak pahala tu dalam bentuk duit ringgit sebab tu masing-masing liat nak buat. Dan sebaliknya, kadang-kadang dosa tu Allah tak balas di dunia terus, masing-masing tak rasa besalah nak buat dosa.. jadi mereka inilah, saya dan anda juga pembaca, kadang-kadang ambil mudah beberapa perkara yang membawa dosa dan pahala..kita mungkin pernah dan sedang dan akan menjadi mangsa ketidaksedaran..tak sedar akan ada hari perhitungan nanti..

Jadi untuk mengetahui lebih lanjut tentang ciri-ciri orang yang tak sedar ni..boleh la baca sendiri kat website harun yahya..boleh download free..saya sendiri baru mukasurat 38 ( Reasons for unawareness).
Al-A’raf : 179
“ Dan sungguh, akan kami isi neraka Jahanam dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tak digunakan untuk memahami ayat –ayat Allah dan mereka memiliki mata tetapi tidak dipergunakan untuk melihat tanda-tanda kebesaran Allah, dan mereka memiliki telinga tetapi tidak digunakan untuk mendengar ayat-ayat Allah. Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lengah 

An-nur Furqan:
Usahalah setiap hari supaya  ada satu ilmu yang baru yang kita pelajari, ayat quran yang kita baca. Hidup di dunia nieh ibarat macam memandu di jalan raya, memang la mengetahui peraturan jalan raya saja tak cukup untuk menjamin keselamatan kita, tapi lebih selamat la kalau dibandingkan dengan tak tahu peraturan langsung dan tak nak ikut peraturan kan? Jadi cubalah Kenal Allah, kenal perintah dan larangan Allah....semoga Allah beri petunjuk kepada kita semua..Amin.


Thursday, July 14, 2011

Rookies



Best  sangaT Citer nIe... hmm sebenarnya nie la hobi saya yang lain, selain daripada baca novel, majalah , buku..dan melayari internet..sangat-sangat suka menonton cerita korea atau jepun..suka dengan cerita jepun sebab mesti ada informasi yang boleh dapat dalam cita tue, maksudnya bukan sekadar cerita..dari cerita tu banyak benda boleh belajar..

tapi nak promote sikit, cerita ni, ia mengisahkan tentang seorang guru yang sangat serious melatih para pelajarnya untuk mencapai impian mereka iaitu untuk sampai ke peringkat koshien dalam sukan baseball..dia tetap percaya bahawa pelajar -pelajar ini mampu berubah ke arah kebaikan..walaupun pada mulanya hampir semua orang termasuklah pengetua sekolah dan guru-guru nampak benda ni sebagai mustahil. kan bagus kalau semua guru macam nie..

dalam dunia nie tak dak orang rasanya yang benar-benar sempurna, maksudnya manusia tu tak sempurna jahat tak sempurna baik, Allah dah bagi masing -masing ilham untuk buat jahat dan baik dalam diri..maksudnya juga sejahat mana manusia pun dia mampu jadi baik dengan izin Allah..

ini yang perlu diingat, lebih 2 lagi kepada para Daie apabila belum dapat mengislahkan ahli keluarga, sahabat, dan orang-orang sekeliling, mungkin belum kena caranya, atau masanya belum tiba..milik kita hanya usaha..yang nak bukakan hati itu Allah..insyaAllah semoga saya selalu ingat ini..

kalau ada masa tengok lah rookies, adegan 2 tak sepatutnya ada la dua tiga  kot setakat nieh (epi 7) tapi tak bnyak dan tak teruk..amek yang baek 2 je yer...sayonara...

asy-Syams:
7. Demi jiwa serta penyempurnaannya..
8. maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaan.
9. sungguh beruntung orang yang menyucikan jiwa itu
10. sungguh rugi orang yang mengotori jiwa itu.

link kalau nak tengok cita ni online: http://www.dramacrazy.net/japanese-drama/rookies/

An-nur furqan:
peminat tegar korea/jepun

Antara Fitnah atau Perhiasan Paling Berharga..

Dan sabda Rasulullah,

"Tidak aku tinggalkan fitnah yang lebih besar kepada lelaki melebihi fitnah wanita." (HR Bukhari & Muslim)

Dan Sabda Rasulullah SAW,
"sebaik baik hiasan di dunia ini adalah wanita yang solehah"

maka dari 2 hadis di atas dapatlah, ada dua kemungkinan yang boleh dibawa oleh wanita iaitu sama ada fitnah atau sebagai perhiasan. yang mana satu? wanita itulah yang memilih melalui perwatakan, akidah, akhlak dan sebagainya..

kadang-kadang ada wanita, memang dah jadi kebanggaan bagi diri dia bila dia dapat buat ramai lelaki suka pada dia,  ada wanita yang sanggup buat apa saja untuk ini, nak berpakaian seksi pun tak kisah, nak gadai maruah sana sini, semata-mata nak dipuji.. 

entahlah kadang-kadang tak faham juga, apa guna ramai orang yang suka, diorang suka pun bukan ikhlas mana, sementara cantik nieh yer lah kot...tapi bukan tu la yang nak ditekankan kat sinie..hmm sebenarnya nak kata, tak takutkah kita kalau kita sebagai wanita yang melalaikan orang lain?..saya rasa bukan sebab nie Allah ciptakan kita..sepatutnya setiap muslim bantu membantu mengingatkan muslim lain untuk ingat kepada Allah, bukan lalaikan orang dari Allah..

sentiasa ingatkan orang lain untuk ingat pada Allah tu adalah salah satu dari cara kalau kita sayangkan seseorang..sebabtu saya tak berapa nak faham, kalau ada orang yang kata dia saling cinta mencintai tapi tak nak jaga batasan agama, pegang sana sini dah satu hal, kes besar lain berzina pulak tu, rasa sayang la..orang pandang cinta dalam definisi yang salah..kita rasa bahagia la sekarang kut..tapi sampai bila, kalau bertahan kat dunia nie pun, kat akhirat macam mana, sanggup kita kena siksa dalam neraka ? bersama-sama dengan orang yang kita cinta?sanggup tengok dia kena bakar, kita pun kena bakar..masa tu takutnya, masing-masing menyalahkan masing-masing, dan cinta tukar jadi benci buat selama-lamanya ..

maka, rasanya kita kena ubah cara kita, Allah tak halang nk bercinta, kita kena cintakan Allah, cintakan Rasul, cintakan agama, ibu bapa, pasangan dan orang lain..cinta lelaki dan wanita pun satu fitrah yang Allah bagi. tapi fitrah kena juga ikut syariat, syariat yang nak pastikan kita nie selamat dunia dan akhirat..

susahkah? ....saya faham, ramai mungkin lebih dari tahu syariat tapi tetap abaikan sebab dia takut tak da pasangan sampai bila - bila..hmmm  tue la dilema alam membujang..entahlah tapi kalau kita benar-benar rasa kita hamba Allah yang benar-benar cintakan Allah, sanggupkah kita gadaikan cinta Allah demi cinta manusia? gadaikan cinta Allah demi manusia tue, sebenarnya gadaikan cinta manusia juga, sebab kita sedang membinasakan orang kita cinta dalam fitnah kelalaian..

ingat kita tak mampu cinta manusia sebelum cinta diri sendiri, dan kita tak mampu cinta diri sendiri sebelum kita cintakan Allah..kita mungkin rasa cukup dengan cinta manusia dan membelakangkan cinta Allah di dunia, tapi adakah kita yakin kita mampu selamat tanpa cinta Allah di akhirat?sama- sama kita fikirkan...

buat diri saya dan semua..semoga kita sentiasa faham bahawa cinta itu adalah tanggungjawab..kita bertanggungjawab untuk fahamkan dan ingatkan diri kita dan orang sekeliling kita yang kita cinta bahawa, kita di dunia untuk beridabah kepada Allah...dunia tempat persinggahan , akhirat tempat abadi, jika kita berjaya sebagai hamba yang soleh di dunia, kita akan bertemu lagi di akhirat nanti untuk bercinta lagi, tapi jika kita gagal, mungkin kita akan saling bermusuhan di akhirat..kerana terlalu takut melihat azab menyebabkan penduduk neraka saling menyalahkan..

 “Dan barangsiapa yang berpaling daripada peringatan AKU, sesungguhnya mereka akan berada dalam kehidupan yang sempit. Dan KAMI akan membangkitkan mereka ketika hari kiamat nanti dalam keadaan buta. Dan berkatalah(mereka yang berpaling) Wahai RABB, kenapa KAU bangkitkan aku dalam keadaan buta sedangkan aku dahulu(di dunia) merupakan seorang yang celik? Begitulah telah datangnya ayat KAMI kepada kamu tetapi kamu melupakannya, maka seperti itu jugalah pada hari kau dilupakan pula(oleh ALLAH)”- Toha: 124-126
An-nur Furqan:
Semoga saya dapat jadi anak yang lebih baik, kakak yang lebih baik, sahabat yang baik, dan nanti jika diizinkan Tuhan isteri yang baik, menantu yang baik, guru yang baik..yang masih belum sempurna..An-nur Furqan/Nur hidayah..