Friday, November 13, 2009

Erti Iman




Hari-hari terus berlalu dengan kejadian kejadian yang tidak disangka-sangka. Dan banyak aku belajar, pertamanya jangan mudah menilai orang secara luaran, yang keduanya, iman bukan  hanya terletak pada baju, bukan hanya pada banyaknya solat, bukan hanya pada kerapnya membaca Al-quran, pada labuhnya tudung tetapi iman itu sendiri  terletak kepada amar makruf nahi mungkar…

 Surah mukminnun
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
  1. sungguh beruntung orang-orang yang beriman
  2. yaitu orang yang khusyuk dalam solatnya
  3. dan orang yang menjauhkan diri dari perbuatan yang tidak berguna
  4. dan orang yang menunaikan zakat
  5. dan orang yang memelihara kemaluannya.
  6. kecuali terhadap istri-istri mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka tidak tercela.
  7. tetapi barangsiapa yang mencari selain daripada itu(zina dan sebagainya), maka mereka itulah orang yang melampaui batas.
  8. dan sungguh berutung orang –orang yang memelihara amanat dan janjinya
  9. serta orang yang menjaga solatnya
  10. mereka itulah yang akan mewarisi syurga firdaus.mereka kekal di dalamnya.

Disamping melihat akan kelakuan manusia sekeliling yang sesetengahnya sanggup mengorbankan apa saja demi kebahagiaan duniawi, demi harta….mungkin mereka tak faham apa itu bahagia yang sebenarnya…

Firman Allah.
“ingatlah dengan mengingat Allah hati akan menjadi tenang”

Jika mereka percaya kebahagiaan pada harta benda, duit ringgit dan kekuatan yang mereka miliki dengan jalan yang tak Allah redha, aku percaya kebahagiaan itu ialah pada dekatnya Rahmat Allah. ..aku percaya dan akan terus percaya dengan izin Allah.
 Al-mukminun
 94.“ Ya Tuhanku, maka janganlah Engkau jadikan aku dalam golongan orang-orang zalim”
97. “Dan Katakanlah, “Ya Tuhanku, aku berlindung kepada engkau dari bisikan-bisikan syaitan
98. dan aku berlindung pula kepada Engkau Ya Tuhanku, agar mereka tidak mendekati aku.

à semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat kepada orang-orang yang beriman….disebalik mengejar cita-cita dan apa sahaja yang kita ingini di dunia, janganlah kita lupakan akhirat. Kerana dunia yang kita kejar senantiasa meninggalkan kita, sedangkan akhirat yang jika tinggalkan senantiasa mengejar kita…disebalik setiap kejadian seperti biasa aku ambil sebagai pengajaran dan kesyukuran yang tidak terhingga kepada Allah kerana mengilhamkan aku iman dan keredhaan dalam keseharnaan..tiada apa yang kurang bagiku kecuali jika aku hilang cinta-Nya…aku harap Allah senantiasa memberi kasih sayang dan pentujuk kepada aku untuk senantiasa mengikuti jalan yang lurus…

Seperti firman Allah dalam surah al-baqarah,
“Allah pelindung orang-orang yang beriman; mengeluarkan mereka daripada kegelapan (kekafiran) kepada cahaya iman. Dan orang-orang kafir, pelindung-pelindungnya ialah syaitan, yang mengeluarkan mereka daripada cahaya kepada kegelapan. Mereka itu adalah penghuni neraka;mereka kekal di dalamnya.” 256-257


                                                                                                                                

No comments: