Wednesday, January 13, 2010

motivasi diri sendiri

 setelah hampir seminggu tak dapat nak post aper-aper kat sinie, sebenarnya perjalanan seminggu nie dilalui dengan hati yang separa kosong...entah kenapa, yang pasti mungkin itu tandanya hati yang semakin jauh dengan Allah? mungkin ya...kerana kita lebih tahu hati kita berbanding dengan orang lain...kita lebih faham iman kita berbanding dengan orang lain.......

adakah aku sekarang berada dalam keadaan yang lebih buruk dari sebelum ni...kalau ya.." i have to turn my self"...kene patah balik, kene mengaku dosa dengan Allah, kene mintak maaf kalau salah dengan manusia, kene ubah diri kepada kebaikan....nampaknya sekarang Allah bagi tutorial kepada apa yang aku dah belajar....yang Allah ilhamkan ilmu tu tuk sampai kepada aku..dan aku faham...atau pun aku kurang faham sebab tu la tutorial nieh berlanjutan sampai hampir seminggu.....

aper yang aku  patut faham sebenarnya nieh?

yang aku rasa aku patut faham ialah.....
  • kena jaga ibadah, kena jaga amalan-amalan macam zikir, baca Quran tak kira penat macam maner pun, tak kira masa tuh macam mana pun, sebab dengan ini kita akan lebih rapat dengan Allah, hati kita akan terpaut pada Alllah, jadi apabila kita ambil apa-apa tindakan, kita akan lebih cenderung mengambil tindakan yang mendekatkan kita dengan Allah...dan dekat dengan Alllah bererti juga jauh dari syaitan...inilah kuncinya..kunci untuk sentiasa terjaga dari tipu daya syaitan, iaitu dengan dekat dengan Allah...
  • apabila satu perbualan tuh dekat dengan pertelingkahan, baik diam jer..semua orang ada pendapat yang tersendiri...tak perlu nak tegakkan pendapat sendiri kalau itu mendekatkan dengan terasa hati ke aper...
  • kalau rase orang tak faham kita...mungkin kita pun tak cuba nak faham orang...semua orang tak sama dengan kita..tu kene ingat
  • semua orang buat salah, kita pun ader buat salah...jadi setiap kali kita terasa hati dengan setiap perbuatan orang kat kiter tak per la...memaafkan tu kan lebih baik..Alllah kan sayang kepada orang yang senang memaafkan
  • bila kita rasa kita dah terbuat semua kesalahan yang kita dah tahu tak leh buat...jangan ada perasaan yang Allah tak akan ampunkan kita...tapi kita memang patut menyesal..tapi biarlah penyesalan tuh menyebabkan kita bangkit...bukan jatuh...
  • bila kita rasa walaupun kita cuba nak berbuat baik kat orang lain, tapi orang tuh tetap nak jugak carik gaduh, jangan putus asa..kan Allah kata dalam Quran "atasilah keburukan dengan kebaikan"
  • kalau kita ikhlas buat baik, kita tak kan sesal perbuatan baik itu dibalas dengan buruk
  • kalau kita ikhals buat baik, kita tak kan mudah putus asa kalau apa yang kita buat tuh tak berjaya sepenuhnya sebab kesungguhan tu tak kan mengubah takdir..
sebenarnya aku rasa banyak lagi salah aku yang aku buat minggu nie...sebab minggu nie aku rasa cam kayu buruk berjalaan jer...maksudnya aku jalan tak da makna..agaknya ni satu balasan bagi orang yang lupa Allah....selama-lama aku hidup aku rasa nieh la salah satu benda yang akan buat aku cukup tak tentu arah selain dari dengar mak ayah sakit, keluarga aku sakit ker..adik beradik meningal ker.. adalah perasaan yang macam nieh....betapa dahsyatnya..aku makan tapi sebenarnya aku tak rasa cam makan...semua yang aku buat..aku rasa tak da meaning..aku just buat jer...dan tu akan menyebabkan semua perkaran lain juga tertanggu

-malas nak buat assigment
-cikgu cakap dalam kelas, dengar pastu tak dengar...sambil lewa
-pegi ke kelas pun nak tak nak
-kalau boleh tak nak cakap ngan orang
-kalau orang buat salah sikitt, rasa nak marah
-terase hati yang tak bertempat..

aku harap, aku boleh patah balik..aku harap Allah dapat terima aku balik, aku tak nak macam nieh...mintak maaf kat saper 2 yang terasa hati dengan perangai aku selama nie...aku manusia, ilmu "agama" yang mungkin orang ingat aku ada tuh tak cukup untuk buat aku sentiasa baik dalam setiap keadaan...sebab yang penting lagi ialah iman...yang mungkin dah banyak kurang pada diri aku selama semingu nieh..

hope Allah will return the feeling, feeling that iam be closed to Him,  feeling that everything that i do, i do because of Him, then everthing that i get...good/bad  is actually good for me...Allah tak pernah salah dalam memberi..keburukan adalah kebaikan, kerana mungkin kita tak pernah tahu..buruk itu adalah lebih baik bagi kita...


i want to return to Allah,  i want that feeling back to me...i miss that feeling....

1 comment:

ara said...

tapi hari ini(khamis) nur hidayah senang hati dan gumbira kan???

mintak maaf salah silap~~