Friday, January 15, 2010

Selamat maju jaya PBA





Dah satu semester lebih dalam PBA, memang berpesatuan banyak mengajar aku untuk jadi orang yang tabah, orang yang tak mudah mengaku kalah, orang yang sentiasa kreatif dalam berfikir..dari sini aku jugak aku terlatih untuk jadi orang yang lebih memikirkan orang lain. Sebab setiap apa yang aku buat, segala tindakan yang aku ambil, kene fikirkan orang atas kiter sama ada pendapat, idea itu sudah dibincangkan dan diteriman bersama atau tidak, kene fikirkan orang yang dibawah, adakah tindakan kita menyenangkan mereka atau tidak, adakah kita terlalu mengarah atau tidak….adakah teguran itu satu yang relevan atau tidak, adakah sekadar melepaskan rasa marah dan tak puas hati, atau dengan harapan mereka akan menjadi lebih baik…
aku belajar menerima kritikan selain mengkritik
belajar menghargai sebelum dihargai
belajar menerima sebelum diterima
belajar untuk faham situasi belum memahamkan orang lain
belajar untuk kuat sebelum menguatkan orang lain
belajar untuk mendegar sebelum didengar
belajar untuk menilai sebelum dinilai
belajar untuk tak mudah putus asa sebelum mengajar erti tabah

sungguh benar kata Allah,
“selepas kesusahan itu ada kesenangan”

Bila tengokkan bilangan ahli yang datang pada hari ini, sejuk rasa hati, bila tengok bilangan ahli yang mendaftar untuk hari keluarga gembira tu datang bertambah-tambah…sampaikan aku dah lupa sebelum ni aku penah menangis pasal persatuan, tak lalu makan, tak bole nak concentrate belajar…dan masa tuh aku lalui dengan harapan yang Allah pasti akan membantu sekiranya kami ikhlas dengan kerja kami..sentiasa nasihatkan diri, percaya pada takdir Allah…kesungguhan yang gigih pun tak kan dapat mengubah takdir…percaya pada diri sendiri, percaya pada orang lain….
Aku pernah terfikir dulu, agaknya aku patut undur diri jer dari persatuan, sebab sebelum ni aku tak mintak taklifan nieh, aku pun rasa pengalaman yang aku ada sebelum nieh belum cukup untuk aku teriman taklifan nieh pulak..banyak beza antara reexco dengan MT…..
Tapi ni la takdir, Allah memilih siapa saja yang Dia kehendaki…
Kita tak kan pernah tahu yang kita mampu untuk buat sesuatu, sebelum kita dah Berjaya melakukannya…
Dan sekarang walaupun aku rasa agak rendah diri la..dan memang patut rendah diri pun dengan segala kelemahan aku, aku tak la rasa “down” dengan semua nieh…

So,
I will improve myself,
I will learn more to be good,
Because Allah always near with one’s that do good thing
Cause Allah love someone that do something cause of Him,
Yesterdays, now, and forever, I will learn to be good servant,
I will try to love Him in good/bad situation…
Because we do not know, what is really good for us and what is bad for us,
Only Allah that truly know
Thank Allah, this days I learn many thing, and I think the thing make me close to u…hope this is a return, the days that aim suffer before, cause aim not became a good servant..i hope that my soul have return….
Please keep the feeling with me, the feeling that aim close to u…
*terima kasih kepada semua MT,EXCO, REXCO yang dah banyak berkerja keras sampai hari nie…semoga ini satu titik tolak untuk kita lebih maju…tidak ada istilah siapa yang lebih hebat…masing-masing antara kita diberi kelebihan masing-masing dan membezakan kita hanyalah keikhlasan…

Jangan jadikan dakwah( kerja-kerja baik) sebagai yang kedua dalam hidup kita sebagai pelajar, tapi jadikanlah ia seiring degan tugas 2 lain seperti belajar…kedua-duanya ada kelebihan dan priority pada masa-masa yang tertentu…waktu belajar kita belajar..waktu berpesatuan kita berpesatuan…tu je coretan untuk malam nieh..akhir kata semoga pba tetap maju…



gambar kenangan


 



1 comment:

KeTika CinTa BerTasbiH said...

salam,huhu..sedehnye xdpt join smlm..
asif jiddan..