Sunday, January 3, 2010

Saat itu akan tiba, kita akan mati




Pengalaman yang mengejutkan pada hari jumaat yang lalu apabila keretapi yang dinaiki dari perjalanan tanjung malim ke parit buntar tiba-tiba berhenti di pertengahan jalan berdekatan dengan tesco taiping. Sungguh mengejutkan kerana di situ tiada stesen keretapi.
Setelah beberapa lama seorang pak cik yang juga seorang penumpang datang bercerita bahawa ada seseorang yang kemalangan dengan keretapi. Akibat dari itu badannya berpisah dengan kepala dan beliau dikatakan meninggal dunia.

Lepas tu, saya dan kawan yang pada mulanya rancak bersembang masing-masing terdiam, agaknya terkejut atau frust keretapi sampai lambat.

Dalam pada tu, terfikir kembali, yang kita sememangnya tak pernah tahu bilakah ajal kita akan datang, kita tak pernah terfikir macam mana kita akan mati..buktinya kita selalu ker ingat nak berdoa kepada Allah supaya dimatikan dalam keadaan yang baik , cara yang baik..mungkin  tak ramai…saya hanya meneka.

Tapi yang pasti
-          Saat ini kita bersenang lenang, belum tentu saat yang berikutnya kita masih bernyawa
-          Saat ini kita bersama orang yang kita sayang, esok belum tentu lagi menatapnya..
-          Saat ini kita bermaksiat belum tentu saat berikutnya kita sempat bertaubat.
 Yang pasti, masa terus berlalu pergi meninggalkan kita, sedang kita banyak mengabaikan masa-masa kita …dan saat kematian yang menanti takkan menunggu kita walau sesaat….

Jadi masa yang kita ada manfaatkanlah bak kata pepatah

“beramallah kamu seperti kamu akan mati esok, berusahalah kamu seperti kamu akan hidup selama-lamanya”
And then REMEMBER,

-          Terapkan kasih sayang kepada Allah kerana kita nanti akan balik bertemu dengannya
-          Kasihi Rasulullah kerana nanti kita akan meminta syafaat darinya
-          Beramallah dengan Al-quran dan sunnah kerana ia akan menjadi pelita untuk kehidupan kita di dunia teman sejati di akhirat.
-          Sayangilah keluarga, kawan-kawan dan orang sekeliling kita kerana mereka anugerah Allah kepada kita, dari mereka Allah beri kita kekuatan untuk kita berdiri, ketenangan .. ingat Allah sayangkan orang yang juga sayang kepada orang lain.
-          Semua yang ada dilangit dan di bumi semuanya tunduk kepada Allah, dan Allah menciptakan semua itu kepada kita, jadi kita kena hargai…


Then says to yourself  that, every second that we have, we have to appreciate, and do the best, one’s around us, we have to love them, because they will be the time that we cannot  be around them anymore and they cannot be with us anymore….


“kerana masa itu akan tiba, kita pasti akan mati”

Al-mulk:
1.  Mahasuci Allah yang menguasai(segala) kerajaan, Dan  Dia Mahakuasa atas segala sesuatu.
2.  Yang menciptakan mati dan hidup, untuk ,menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun.
Ali imran
185. setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. Dan hanya pada hari kiamat sajalah diberikan dengan sempurna balasanmu.barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sungguh, dia memperoleh kemenangan. Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.

No comments: