Thursday, June 23, 2011

Cukupkah hanya dengan Solat?


Cukupkah hanya dengan Solat?

Salam…artikel terakhir sebelum ni 15 Januari, dan Artikel nie..24 jun 2011. Maksud dah lima bulan lebih saya tak menulis apa-apa untuk blog…
Dalam masa nie..lebih banyak meluangkan masa baca tulisan orang lain, baca buku, baca novel, baca artikel… ada beberapa buah dah masuk dua round baca..baca sekali dulu masa mula-mula beli..dan sekarang baca sekali lagi sebab tak da apa nak dibuat sebab cuti..
Kadang-kadang kita kena la paksa diri buat benda yang berfaedah, sebab kalau tak buat macam tue, memang la diri sangat terarah kepada buat benda yang tak berfaedah...(observation kat diri sendiri).

Pasal tajuk tue..sebab beberapa minggu nieh banyak jugak berinteraksi dengan orang..so get to know people better…

Kadang-kadang sedih la..bila kita jumpa orang yang bagi kita menjaga agama..lebih dari kita dari segi pengetahuan dan juga ibadah harian, tapi bila sampai bab kerja, dia bukanlah orang yang dikatakan bertangunggjawab..jadi sedikit sebanyak benda nie effect la pandangan orang terhadap ahli ibadah..
Dan sayang jugak tengok orang..kerja nya tip top, sangat bagus, kemas, teratur..walaupun agamanya kurang..kadang-kadang dia tak solat..kadang – kadang non-muslim..
Jadi mana pergi orang-orang yang “so-called” muslim yang mengatakan dirinya memperjuangkan islam..

TAK SAMA MACAM ZAMAN RASULLULAH DAN PARA SAHABAT..
Saya tak pasti salahnya dimana, tapi rasanya mungkin kita tak betul-betul faham apa maksud islam..jadi tak amal islam secara “the way of life”..tak macam zaman nabi dan para sahabat…
“tak macam khalifah Umar al khattab yang meronda waktu malam untuk melihat keadaan rakyat jelata, semasa dia bekerja sebagai khalifah”
“Kita tak macam khalifah Umar Abdul Aziz yang padamkan lampu kerajaan, dan membuka lampu sendiri apabila datang anaknya untuk bercakap dengan beliau.”

Siapa pun kita, dimana pun kita, sedang dalam keadaan apa pun..kita adalah hamba Allah..
Kita adalah hamba Allah semasa kita bekerja
Kita adalah hamba Allah ketika kita makan
Kita adalah hamba Allah ketika kita bergaul dengan orang lain..
Kita adalah hamba Allah ketika dalam ibadah…

Kegagalan kita sedar akan hal ini..akan menjadikan kita muslim yang lemah..sedangkan kita sebagai muslim lah yang sepatutnya menjadi manusia yang hebat..kerana kita sentiasa melakukan sesuatu dengan baik, sama ada dari segi ibadah atau sebaliknya..kerana kita sentiasa sedar yang setiap kebaikan yang kita lakukan akan diberi ganjaran oleh Allah…
Al-zalzalah:7-8
“ Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan sebesar zarrah pun, nescaya dia akan melihat balasannya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarrah pun, nescaya dia akan melihat balasannya pula.”
 Surah Al- Baqarah> Ayat 195

Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil) dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

Sedangkan mempergauli isteri dianggap sedekah..
Rasulullah SAW bersabda, “Dalam kemaluanmu itu ada sedekah.” Sahabat lalu bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah kita mendapat pahala dengan menggauli istri kita?.” Rasulullah menjawab, “Bukankah jika kalian menyalurkan nafsu di jalan yang haram akan berdosa? Maka begitu juga sebaliknya, bila disalurkan di jalan yang halal, kalian akan berpahala.” (HR. Bukhari, Abu Dawud dan Ibnu Khuzaimah)

Tutur kata yang baik dan bermanis muka adalah sedekah..
hadith
“jagalah neraka walau hanya dengan secubit kurma. Jika kamu tidak mendapatkannya, maka jagalah dengan tutur kata yang baik”
“Janganlah kamu meremehkan sedikit pun kebaikan meskipun hanya berupa muka manis yang kamu tatapkan kepada saudaramu.”

Akhir kata, semoga kita takut untuk tidak amanah dalam tugas-tugas harian, sebagaimana kita takut tidak diterima ibadah kita oleh Allah..kerana setiap perbuatan baik adalah ibadah..


No comments: