Thursday, October 6, 2011

Muqaddimah hati




Salam, teringat tentang apa yang diceritakan oleh seorang makcik di surau semalam..makcik nie memang selalu nasihatkan saya, macam mak ngah juga, nie kira pengganti mak ngah la ni kat sini..semalam kami tak sempat cakap panjang, tapi sembang yang sikit tue,besar juga maknanya..mak cik ada beritahu tentang muqaddimah hati…

Muqaddimah bererti pendahuluan, kiranya kalau muqaddimah hati, pendahuluan hati, maksud lebih tepat mungkin niat kita..kita perlu selalu ada niat yang baik..selalunya niat yang baik dan ikhlas, Allah akan bantu kita laksanakannya..tapi niat yang jahat dan perlakuan yang beserta dengannya, Allah akan balas kembali..dan kadang-kadang , dibayar cash oleh Allah supaya kita cepat sedar…kata mak cik, “mak cik ada banyak cerita, tapi nak cerita hari ini dua ja”
Yang pertama: ada beberapa orang ahli masjid pergi berjumpa dengan seorang kaya di kawasan ni juga..ajak ke surau…tapi orang kaya tu balas, “oh kat sini ada surau ker?”.. saya takut nak kata yang dia menyindir atau memang tak tahu, tapi nak dijadikan cerita, tak berapa lama lepas tu, rumahnya dimasuki pencuri…habis barang hilang termasuklah kereta….

Cerita kedua terjadi pada makcik ni sendiri, mak cik upah orang baiki bumbung rumahnya..siap rekemen kat jiran-jiran lagi orang nie..tapi dia macam tipu, teruk jugak jadinya…mak cik kata, mak cik rugi rm 50 jer….tapi tak berapa lama lepas tue, anak orang yang ambil upah nie terlibat accident, perlu duit dalam 1500 mungkin…hmm nampaknya dia rugi lagi banyak…

Jadi, ingat betul – betul, jangan tindas orang…memanglah tak semua kejadian yang jadi kat kita sebab balasan Allah kerana kita jahat, tapi sebab ujian..tapi kita kene sentiasa beringat, jangan ingat kejahatan kita akan selamanya tertutup dari orang..tak kan dibalas…Allah Maha Kuasa…

Makanya dengan dua cerita tadi, saya teringat tentang beberapa orang dalam hidup saya yang pernah tindas saya…mereka juga dah dibayar cash mungkin oleh Allah..biarpun saya tak nak fikir begitu, Allah bukan kejam, tapi balasan di dunia hanya untuk sedarkan mereka –mereka yang terlupa, terlalai, tersilap kepada yang Maha Memiliki, mudah –mudahan mereka akan kembali bertaubat…

Firman Allah, as sajadah:21
Dan demi sesungguhnya, Kami akan merasakan mereka sedikit dari azab dunia sebelum azab yang besar (di akhirat kelak), supaya mereka rujuk kembali bertaubat.

Makanya, saya nak ajar diri sendiri, bertaubat bila ada musibah..mana tahu kita pernah buat salah, kita lalai ingat Allah, kita dah jauh dari Allah..dan bersabar  bila ditindas, cukuplah Allah yang memberi balasan..kita ambil hikmah dengan jangan ulang kelakukan seperti dia pada sesiapapun , dan sentiasa kena cuba juga maafkan dia, jangan biar dia bawa dosa dengan kita ke akhirat, kita tak kan rugi, Allah sayang orang yang pemaaf, cukuplah dengan mengetahui ini..

Hari ini duk topupkan bacaan buku Amru khalid, saya lebih faham tentang kepentingan muqaddimah hati, hayatilah firman Allah dalam surah al-Ahzab:23

“diantara orang-orang mukmin itu adalah orang yang yang menepati apa yang dijanjikan kepada Allah”

Bukankah kita selalu berjanji pada Allah yang

“sesungguhnya  solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah”

Maka tanamkan muqaddimah hati seperti ini, berlakulah jujur dengan Allah, mohon pada Allah bantu kita dalam urusan kita, niatkan berbuat baik sentiasa..

Jika kita ingin menjadi Dai yang baik, jujurlah pada Allah, menuntutlah ilmu dengan bersungguh sungguh dan ikhlas...
Jika kita ingin solat malam hingga menangis kerana takutkan Allah, doa pada Allah, usahakan jauhi maksiat, supaya hati kita bersih...
Jika kita ingin berkahwin dengan orang yang soleh/solehah, jujurlah dengan Allah, tundukkan pandangan, hindarkan dari perbuatan yang haram
Jika ingin anak yang soleh/solehah, jujur pada Allah, berdoalah dan didiklah anak dengan bersungguh sungguh...
Semoga Allah balas kejujuran kita...jangan hanya jujur pada niat bukan pada perbuatan ...niat saja tak mencukupi..Allah tak kan bantu orang yang tak bantu diri sendiri...tanamkan muqaddimah hati yang baik, usahalah berbuat baik...insyaAllah..

An-nur furqan:
Banyak cara Allah ajar kita, dari nasihat, dari menuntut ilmu, dari pengamatan pada alam...insyaAllah buka hati kita untuk terima, rendahkan diri kita dengan Allah..niatkan yang baik-baik saja, insyaAllah Allah akan mudahkan bagi kita jalan menuju kebaikan...saya gembira dipertemukan dengan orang yang baik –baik untuk menasihati saya..semoga Allah mengabulkan doa saya: matikanlah saya dan keluarga saya dalam keadaan beriman semuanya..” dan sekarang saya perlu berusaha untuk menjadi orang baik, kerana untuk baiki orang lain, perlu sentiasa baiki diri sendiri...insyaAllah, amin..semoga saya jujur...ya Allah berkatilah orang-orang yang senantiasa menyampaikan nasihat yang baik kepada saya..jadikanlah saya lebih baik dari mereka..

No comments: