Friday, February 17, 2012

Semangat baru....




salam..semoga pembaca dalam lindungan Allah selalu...tak da apa sangat yang nak dikongsikan kali ni..just bercerita serba sedikit tentang pengalaman ...

alhamdulillah, tarikh untuk interview pendidikan dah keluar..semoga Allah mudahkan segala-galanya, insyaAllah kita cuba mudahkan urusan orang lain, lakukan segala urusan Allah, yakinlah Allah akan memberikan bantuan kepada kita...

11,12,13 mac insyaAllah kalau tak da aral , sekolah akan hantar wakil intifal (pertandingan) peringkat kebangsaan di gombak..makanya minggu nie dan minggu-minggu seterusnya bakal jadi minggu-minggu yang sangat sibuk..selalunya tamat sesi persekolahan sesi pagi pada jam 2, saya akan terlibat dengan prep, kelas tambahan dan aktiviti kokurikum pada setiap petang dari jam 3-4 ptg..dan malam adalah masa untuk tanda buku dan persediaan mengajar untuk hari esok..dan minggu nie dah start  jalankan tanggungjawab sebagai guru pusat sumber, makanya duk mula pening dan pening bila nak latih budak untuk intifal..sebenarnya dalam hati sangatlah agak-agak berserabut juga nak fikirkan semuanya nie..hinggakan saya sendiri rasa saya dah mula jadi manusia serius sangat, mula pandai nak marah-marah kat pelajar bila diorang buat hal..rasa pelik kenapa susah sangat nak sabar..padahal sebelum nie tak rasa begitu terbeban...

alhamdulillah, ambil masa yang tak berapa nak ada tenangkan diri dan berfikir...ya saya tahu..saya sangat risaukan mereka..sangat nak lakukan yang terbaik walaupun susah..nak kejar silibus, nak cari pendekatan paling sesuai nak fahamkan mereka, nak bagi menang intifal, nak laksana segala tugas..rasa aktiviti sehari-hari habiskan masa fikirkan pelajar lebih dari diri sendiri (ada banyak benda lain fikir juga), maka saya nak mereka hargai apa yang saya buat dan bagi perhatian semua arahan, tak nak lagi main-main..tapi pelajar adalah manusia..ada hari-hari mereka akan buat kita sangat risau, ada hari lain mereka akan buat kita bangga...banyak saya belajar dari mereka..terutamanya belajar memberi...kadang-kadang tak boleh nak harapkan hasil yang baik walaupun dah usahakan dengan sungguh-sungguh, contohnya, buat persediaan mengajar bukan main, sekali masuk kelas habiskan setengah masa hanya nak suruh mereka diam dan bagi perhatian...sangatlah mencabar kewibawaan..

ya lah, ini antara ujian yang Allah bagi pada saya...pada setiap orang ada ujian 2 yang sesuai dengan tahap iman masing-masing..

saya ingin kongsikan kisah seorang pelajar saya...beberapa hari dalam minggu nie dia tak hadir ke sekolah, sangat risaukan dia sebab takut dia berhenti..hmm nak tahu?, diceritakan oleh seorang guru, ibunya datang pada awal tahun merayu pada ustaz (pengetua) untuk terima anaknya bersekolah disitu..walaupun yuran tahun lepas masih tertunggak rm 1200..dia nak sangat anaknya bersekolah..ibunya letakkan baju pelajar saya nie dalam beg plastik sampah jer, sebab dah tak da beg lain yang lebih sesuai agaknya..mashaAllah..pada hari rabu agaknya saya nampak dia hadir, lega hati saya..arinie saya nampak dia senyum dan datang belajar matematik dengan saya..saya bahagia..dia juga sedang diuji oleh Allah, tapi masih boleh terseyum dan teruskan berusaha sebagai seorang pelajar...semoga Allah memberikan kemudahan kepada dia, itulah doa saya....

saya juga ingin kongsikan kisah seorang kakak di kampung saya, saya tidaklah sangat mengenalinya..saya kenal dengannya melalui mak ngah. dia juga tak sempat kenal pada saya...tapi akan saya kongsikan kisah ketabahan dia kepada pembaca :)..pada hujung tahun lepas saya ikut makngah ke majlis  bacaan al-quran di rumah kakak nie..kami hadir disana sekaligus untuk doakan dia..dia sedang sakit tenat waktu tue, barah usus..masih muda, belum berkahwin..sedihnya...mak ngah cerita..abang kakak dia seorang doktor pakar, dah cuba buat pembedahan..semasa pembedahan, didapati..sel kanser sangat rapat dengan salur darah..hanya kesilapan kecil boleh meragut nyawa kakak..maka setelah beberapa jam, semua doktor sepakat jahit balik perut tanpa buang sel kanser..dan untuk rawatan seterusnya, kakak hanya jalani rawatan kemoterapi...hujung tahun lalu..kakak sangat kurus..dan baru-baru ini saya dapat tahu kakak dah meninggal dunia..mak ngah kata...insyaAllah sakitnya akan bantu hapuskan dosa-dosa dia.insyaAllah kami doakan dia ditempatkan bersama orang yang soleh..sedangkan kita masih belum tentu..masih bermujahadah dengan kesihatan dan umur yang panjang...ada masa kita lalai ada masa kita insaf..sebab kita rasa umur kita masih panjang...

kisah yang ketiga...dulu masa saya sedang bekerja di restoran di selangor...saya jumpa dengan seorang adik yang kuat semangatnya...seorang yang cantik, sentiasa ceria..suka nak hadiahkan apa 2 pada saya..dia ajarkan saya cam mana nak buat key chain bantal kecil..satu hari dia bagitahu dia suka buat keychain nie sebab boleh buat dia lupa dia ada penyakit...hmm Ya Allah, semoga dia cepat sembuh...

pembaca, apa yang nak saya kongsikan..setiap orang akan ada masalah sendiri...tapi jadikan ujian yang ditimpakan ke atas kita dapat menjadikan kita seorang yang tabah..terus yakin dengan Allah...Allah akan bantu kita..Allah akan baiki keadaan kita..tepat pada masanya nanti..kita hanya perlu usaha..dan mungkin dalam dunia nie ada orang lain yang lebih bermasalah dari kita..

harinie, seorang guru senyum pada masa sebelum menuruni tangga, saya tengah tunggu kad relief, sebab rasa 2 macam akan dapat relief sebab harinie ramai cikgu tak da..dia kata kad relief untuk saya tak da..dan dia suka tengok saya..saya tanya kenapa..dan dia jawab..sentiasa nampak cool walaupun sebenarnya ada masalah...ceria sana sini...saya hanya mampu tersenyum..alhamdulillah saya harap sentiasa dapat gembirakan orang lain...

saya nak jadi orang macam 3 orang nie, mereka sumber semangat saya..saya nak jadi sumber semangat untuk orang lain...

harinie juga, naik ke bilik guru saya terkejut dengan buku bertingkat-tingkat atas meja..saya buat muka terkejut pelik..cikgu sebelah saya cakap, budak 2 nie hantar buku, diorang cakap saya suruh hantar harinie semua buku...barulah ingat agaknya semalam saya ada pesan suruh buat latihan dan hantar harinie..tapi tak sangka sangat diorang hantar sendiri terus ke bilik guru..tak tunggu saya pergi tanya..dan harinie mereka buat saya bangga..latihan tue bagi waktu tengahari..malamnya mereka kelas tambahan..mesti pakat 2 bertungkus lumus siapkan waktu prep petang..(terharu ingatkan diorang tak hiraukan arahan suruh hantar buku, sebab tak pernah lagi denda orang tak hantar buku)..

"Sungguh ajaib dalam urusan orang mukmin! Sesungguhnya setiap urusannya baginya ada kebaikan dan perkara ini tidak berlaku melainkan kepada orang mukmin. Sekiranya dia diberi dengan sesuatu yang menggembirakan lalu dia bersyukur maka kebaikan baginya dan sekiranya apabila dia ditimpa kesusahan lalu dia bersabar maka kebaikan baginya." - (Hadis riwayat Muslim)

1 comment:

asiah_Li said...

Tq berkongsi cerita tu..
.selamat berjuang ukhti...
semoga Allah permudahkan..
.berjuang memang pahit
kerana syurga itu manis...heee