CIKGU KENAPER ITIK BOLEH TERAPUNG ATAS AIR?
Mengimbau kembali soalan yang pernah
ditanya kepada saya oleh seorang pelajar
1 optimis semasa saya praktikum di smk semambu lebih kurang 2 tahun yang
lalu…
Sepanjang saya mengajar, selalunya
pelajar tingkatan 1 adalah kelas yang paling suka bertanya dan soalan mereka
lain dari yang lain aka pelik sikit…tapi insyaAllah jika kita mampu memahami
disiplin ilmu yang kita ajar dengan baik, kita akan dapat menjawab dengan
tenang.
Waktu itu saya sedang di “oberve”
oleh lecturer,saya ingat lagi waktu itu saya sedang ajar tentang ketumpatan ,
kurikulum tingkatan 1…
Umumnya…..
“objek yang kurang
tumpat akan terapung, manakala objek yang lebih tumpat akan tenggelam”
Pelajar
selalunya janggal dengan perkataan “tumpat/kurang tumpat”
Ini kerana
dalam kehidupan seharian mereka mereka lebih banyak menggunakan konsep berat…
Lazimnya……….
guru:
mengapakah batu tenggelam di dalam air, tapi kayu terapung?
Jawapan
murid: sebab batu berat, kayu ringan
Jawapan
yang sepatutnya………
Guru:
mengapakah batu tenggelam di dalam air, tapi kayu terapung?
Murid:
kerana batu lebih tumpat daripada air, tetapi kayu kurang tumpat dari pada air…
Mengikut salah
satu teknik yang digunakan Rasulullah, Rasulullah mengajar dengan bertanya….
Dari Abu
Umamah r.a ia mengatakan telah datang seorang pemuda menghadap Rasulullah…
“wahai Rasulullah izinkanlah saya berzina!”
Orang-orang yang ada di sekitarnya menghampiri dan memaki,
“celaka kau, celaka kau!”
Akan tetapi, Rasulullah SAW mendekati pemuda itu dan duduk
disampingnya.kemudian terjadilah dialong.
Rasul bertanya,
“apa kau ingin (zina) itu terjadi pada ibumu?”
Si pemuda menjawab “sekali kali tidak! Demi Allah yang menjadikan
saya tebusan tuan”
Maka Rasul bersabda “begitu pula orang orang lain, mereka tidak
ingin zina itu terjadi kepada ibu-ibu mereka.”
Rasulullah bertanya lagi “apakah kau ingin zina ini berlaku kepada
saudara perempuanmu”
Si pemuda menjawab,
“sekali kali tidak! Demi Allah yang menjadikan saya sebagai tebusan
tuan.”
Maka bersabdalah rasul,
“begitu pula orang-orang lain. Mereka tidak ingin (zina) itu terjadi
pada saudara-saudara perempuan mereka..”……………..
Kemudian (telapak tangan Rasulullah SAW menyentuh dada pemuda itu
seraya berdoa,
“ Ya Allah! Ampunilah dosanya, sucikanlah hatinya dan peliharalah
kemaluannya!”
(riwayat imam ahmad)
Maka contoh
dialog/pertanyaan yang boleh digunakan ialah…
Guru:
baik antara kayu balak dan batu kecil, yang manakah lebih berat?
Murid:
kayu balak
Guru:
antara kayu balak dan batu kecil, yang mana satu timbul dalam air, yang mana
satu tenggelam dalaam air
Murid:
kayu balak timbul, batu tenggelam
Guru:
jadi tepat x kamu jawab sebelum ni..batu tenggelam kerana lebih berat?
Murid:
tidak..
Guru:
sebenarnya yang perlu kamu jawab tadi ialah ketumpatan…..
“batu
tenggelam kerana ketumpatannya lebih tinggi dari air…”
“kayu
timbul kerana ketumpatan kayu lebih rendah dari air”
Senang
cerita…
Kurang
tumpat—terapung/berada di atas
Lebih
tumpat—tenggelam/berada di bawah
Murid:
ketumpatan tu aper cikgu
Guru:
ketumpatan ialah jisim/isipadu…sebenarnya untuk cerita konsep tenggelam timbul,
lebih tepat kita guna ketumpatan menyebabkan keapungan “buoyancy”, bukan jisim
atau berat..sebab walaupun umumnya kamu rasa besi dan air…besi berat..akan
tenggelam…contohlah kamu letakkan paku besi dalam air…paku besi tenggelam…tapi
pernah terfikir x mcm maner kapal besar yang diperbuat daripada besi boleh
timbul…sebab walaupun kapal tu terbuat daripada besi…kapal besar mempunyai luas
yang sangat tinggi…luas tinggi isipadu tinggi…isipadu tinggi ketumpatan rendah…ketumpatan
rendah..boleh terapung…
Pelajar:cekgu
kenaper itik boleh terapung dalam air?
Guru:
sebab dalam badan itik ada peparu, dalam peparu ader aper?
Pelajar:
ada udara…
Guru:
baik udara dan air mana lebih tumpat…
Pelajar:
x pasti…..
Guru:
baik…pernah tengok pelampung..?
Pelajar:
pernah
Guru:
ok, apa yang kamu isi dalam pelampung
Pelajar:udara
Guru:baik,
pelampung timbul atau tenggelam?
Pelajar
:timbul..
Guru:
sebab udara kurang tumpang dari air…sebab tu pelampung yang berisi udara akan bantu
kita timbul di permukaan air, macam tu la jugak dengan itik tadi…selain itu dalam
badan itik ada kelenjar khas,Allah cipta bulu itik tak basah, bila x basah,
akan lebih ringan …tulang itik lebih ringan berbanding haiwan lain. Manusia dan
gajah pun mampu terapung dalam air dengan cara yang betul…
Catatan: untuk level tingkatan 1 saya
jarang sentuh tentang “buoyancy” atau keapungan yang berkaitan dengan jumlah
air yang tersesar…ini kerana dalam silibus tingkatan 1 ia tidak ditekankan
sangat…rasanya bender ni akan diulang lagi nanti dalam silibus fizik dan sains
tingkatan 4.
No comments:
Post a Comment