Tuesday, June 11, 2013

TERIMA KASIH NAJIB SEBAB LEWAT MASUK KELAS…



Macam-macam betul budak-budak…memang kene banyak bersabar kalau ajar kelas akhir …tapi insyaAllah sebagai guru, kita mesti lebih semangat nak didik insan- insan istimewa dari kelas belakang…untuk tingkatan 3 kelas terakhir di sekolah adalah 3 maliki…saya selalu bahasakan mereka sebagai “anak-anak saya” sebab nak tanamkan dekat dalam dirik memang patut anggap pelajar macam anak dan bersemangat nak didik mereka macam anak…
Al kisahnya..harinie…Najib masuk kelas lewat…rasanya dekat 20 minit lambat…tapi disebabkan dah pegi kursus cara Rasulullah mendidik, tak boleh marah-marah pelajar…so saya pun x marah harinie…


Situasi: najib masuk ke kelas dengan perasaan tak besalah langsung dan menuju ke tempat duduk…
Saya: najib, cikgu ajar kalau masuk lambat nak buat aper?
Najib: (terpinga-pinga macam x pernah dengar peraturan)
Saya: (buat muka 20 sen sambil ulang peraturan…)…kita kene cakap maafkan saya cikgu
Najib sambung: saya lewat masuk ke kelas….(diam balik)
Saya: x habis lagi….saya lewat masuk ke kelas kerana???
Najib: buang air besar…
Saya: baik duduk…(dalam hati kater:tu pun susah)
Saya: (dalam hati: tertiber dapat idea nak ajar aper arinie..dah alang-alang form 3 dah habis silibus, apa kata test budak-budak)
Saya: hmm kelas, najib kater dier pegi buang air besar…so cekgu nak tanyer...proses aper yang najib gunakan dari makan sampai buang air besar…
Murid 1: proses berak
Murid 2: saya tau….perkumuhan(dengan muker bangga)
Saya: hmm salah tu….perkumuhan tue cekgu ajar proses aper
Murid: singkirkan bahan yang tak berguner dari badan…
Saya: ok…contoh bahan tue…..
Murid 1: peluh…
Saya: betul….. lagi
Kelas: semua diam menandakan x tau da jawapan lain……
Saya: dalam hati (dah agak dah, sampai nak kuar anak tekak ngajo sebelom nie…)
Guna stategi lain..panggil nama
Murid: air
Saya: air….yer la peluh tue air jugak…ok air selain disingkirkan melalui peluh?
Murid:ok…air kencing….
Saya: ok betul…sambil tulis list kat papan putih…lagi…ada sejenis gas…
Kelas: oksigen…..hidrogen cikgu…..
Saya: huhu....(buat muker kecewa)…..gas tu mula huruf k….
Akhirnya….
Ikram: karbon dioksida….
Saya: yup bagus…(sambil tulis kt papan putih lagi)….ada lagi..
Furqan: air mineral cikgu…
Saya: hampir gelak….abes tu senang la org nak buat air mineral pas nie..tak gaduh beli sebab boleh tadah kat badan kamu jer….
Furqan…saya ingat mineral tu cekgu ada sebut…
Saya: garam mineral…bukan air mineral…
Furqan: samer la tue…asalkan ada perkataan mineral…
Saya: banyak la….(semua kelas pun gelak-gelak)
Saya: ada lagi…yang nie akan menyebabkan peluh dan air kencing ada bau sikit…
Aiman: petai…
Saya:Ya Allah..yer…memang la kalau makan petai air kencing berbau…tapi apa nama bahan buangan tu yang ader dalam peluh dan air kencing…muler huruf u…
Kelas: (diam lagi)
Saya: ok 2 tambah hint u_ _ _a
Kelas: (buat muker macam memang x penah belajooo)
Saya…kamu nie kan…jangan la nyanyuk….. hafez…aper nie ur_a
Hafez: urea…
Saya: ades…nk recall nie pun jenuh…baru je belajo taun nie..

Saya: Ok… kita buat carta alir makanan yang najib makan sampai najib buang pulak…(sambil tulis kt whiteboard)
Mulutàesofagusà perutàusus besar-àusus kecil…


Saya: baik kita makan melalui?
Murid: mulut
Saya: minum pulak?
Murid: mulut?
Saya:habes kenaper najis pejal kluar tempat lain…air kencing keluar tempat lain…aper jadi kat air kencing masa dalam usus besar?
Adam: diserappp
Saya: fuyyoo…bagus adam serap ke mana?
Kelas kembali sunyi sepi…
Saya: ok 2….dalam badan kita yang kerja bahagian angkut mengangkut nie aper?
Kelas: sel darah
Saya: ok bagus…maksudnya bila sampai di usus besar, air akan diserap ke dalam salur darah semula…sebab najis boleh jadi pejal…so macam mana nak singkir air…
Saya menyambung…Baik…air akan ikut darah….dan sampai ke ginjal….aper fungsi ginjal
Furqan: tapis….darah

Saya: bagus…dan menghasilkan air kencing…air yang berlebihan akan  dihantar dari ginjal ke pundi kencing melalui ureter…sampai kat pundi kencing…pundi kencing akan simpan kejab sampai penuh…bila nak  penuh…baru hantar ke luar badan….melalui urethra…faham x…
Kelas: oooo…faham …(sambil angguk-angguk)
Saya: so proses hasilkan najis ialah_________?
Kelas: pencernaan
Saya: proses hasilkan air kencing ialah?
Kelas : perkumuhan
Saya: ok terima kasih najib lewat masuk kelas harinie…kita dah belajar sesuatu…

Imam Bukhari meriwayatkan, Abu Hurairah menceritakan bahawa seorang lelaki datang meminta nasihat daripada Rasulullah s.a.w, baginda menjawab “ Jangan marah”. Lelaki tersebut mengulangi soalannya. Rasulullah s.a.w menjawab “Jangan marah”. Soalan diulang lagi beberapa kali, lantas baginda mengulang juga jawapan yang sama. (no 6116). Di dalam riwayat Imam Tarmizi, lelaki itu berkata “Wahai Rasulullah, berilah nasihat kepadaku dan janganlah terlalu banyak, moga aku senang memahaminya”.(no 1943)Lantas baginda menjawab “Jangan marah”.



Catatan: Alhamdulillah, berkat x marah harinie, mereka lebih belajar sesuatu…yang sangat dekat dengan kehidupan seharian…buang air kecil….buang air besar….Allahurabbi…sesungguhnya Allahlah pencipta paling baik…betapa komlikatednyer diri kiter kan? Semua Allah yang tolong atur…dalam badan kita, sama ada kita pendosa atau tidak…Allah sentiasa menjaga kerukunan sistem dalam kita…

maka, nikmat Allah yang mana lagi yang hendak engkau dustakan”








No comments: