Wednesday, June 12, 2013

PHOTO TU CAHAYA….SYNTESIS TU BINA





Untuk ajar konsep photosynthesis…cara biasa yang saya akan ajar ialah memberi penerangan dulu maksud photosynthesis….
Dialong biasa
Guru: baik cikgu akan ajar dulu maksud photosynthesis…baik…photo tu?
Pelajar:gambar
Guru: ok betul, bila amik gambar guna camera…ada kluar flash kan?
Pelajar:aah
Guru: flash tue cahaya kan…
Pelajar: ya cikgu..
Guru: baik, lepas nie ingat photo nie beri makna cahaya…photo nie dari perkataan greek..syntesis pulak maksudnya bina
Photo            (CAHAYA) synthesis (BINA)


             
Guru:jadi gabungan dua perkataan greek nie memberi maksud proses photosynthesis ialah tumbuhan MEMBINA makanan sendiri dengan menggunakan CAHAYA.

FOTOSINTESIS
Proses fotosintesis memerlukan cahaya, air, klorofil, dan gas karbon dioksida…melalui proses ini tumbuhan akan menghasilkan karbohidrat dalam bentuk monosakarida iaitu glukosa.


FOTOSINTESIS MEMERLUKAN AIR.
Sehingga ke kurun-17 baru manusia tahu akan peranan air dalam proses fotosintesis atau senang cerita, tumbuhan perlu untuk hidup…sebelum tu ramai yang ingat pokok membesar sebab menyerap tanah…sampaikan satu ketika seorang saintis barat bernama von helmont telah  melakukan uji kaji untuk mengesahkan kesahihan pendapat orang ramai ketika itu…selama 5 tahun von helmot melakukan ujikaji…von helmot menanam anak pokok willow yang kecil..sebelum ditanam berat anak pokok willow ditimbang dan dicatat. Berat tanah yang digunakan juga dicatat. Anak pokok willow hanya disiram dengan air hujan sahaja selama 5 tahun. Selepas 5 tahun, anak pokok willow dicabut dan ditimbang akarnya….tanah juga diambil dan ditimbang.

            Yang memeranjatkan ialah
Berat pokok willow bertambah…TETAPI berat tanah  tidak berkurang dengan banyak….maka terbuktilah air hujanlah yang membesarkan pokok
Tapi telah diceritakan dalam al quran bahawa air yang membantu pokok hidup dan membesar…


Al-baqarah:22
“Dia menjadikan untukmu bumi sebagai hamparan dan langit sebagai binaan dan Dia menurunkan AIR DARI LANGIT dan dengan air itu, Dia mengeluarkan buah-buahan sebagai rezeki untukmu. Maka janganlah kamu menjadikan sekutu bagi Allah sedangkan kamu mengetahuinya.”


No comments: