Wednesday, April 14, 2010

Buat semalam yang telahpun berlalu, saat ini dan esok yang belum tentu

setiap waktu kadang jadi terlalu berfikir sama ada keputusan yang telahpun dibuat sebelum ini adalah keputusan yang tepat..

kadang-kadang terfikir alangkah lebih baik kalau kita dapat meramal masa depan, dengan itu kita dapat tahu apa akibat dari setiap keputusan yang kita dah ambil. andai perbuatan kita akan menyebabkan kesusahan pada orang lain, maka kita boleh memilih untuk tidak melakukannya..

tapi mungkain bagi Allah, keterbatasan ini lebih baik,
manusia bersifat lemah, mereka tidak tahu apa yang berlaku di kemudian hari agar mereka sentiasa berfikir apa yang terbaik, mempertimbnagkan kemungkinan dan berusaha semahu mungkin. namun manusia tidaklah dibiarkan begitu sahaja. mereka diberikan kitab dan akal bagi memandu setiap perbuatan mereka

dan firman Allah

Ali imran:138,

"inilah Al-quran, suatu keterangan yang jelas untuk semua manusia, dan menjadi PETUNJUK serta PELAJARAN bagi orang-orang yang bertakwa.

jadi untuk menentukan suatu perkara sama ada ia betul atau tidak. suatu perbuatan sama ada perlu atau tidak adalah berdasarkan apa yang telah Allah kata Ya dan apa yang Allah kata Tidak.

Ya Allah ,sesungguhnya Engkau telah berfirman bahawa tidak kau turunkan suatu cubaan yang tidak dapat kami pikul. Wahai Maha Penyayang, maka kami memohon kekuatan sekarang bagi menguatkan hati kami dan menyuluh setiap perbuatan kami agar ia menjadi baik

Ya Allah Kau ampunilah sikap kami yang berlebihan dalam setiap urusan kami

setiap kali kami salah, maka ampunilah kami Ya Allah, kerana Engkaulah Yang Maha Pengampun..
setiap kali kami merasa lemah, kuatkanlah iman kami agar kami mampu bangkit,
jadikanlah kami orang yang dicintai-Mu dengan menyeru kepada kebaikan dan melarang kepada keburukan

kami serahkan segala urusan kami kepada-Mu wahai Yang Maha Mengetahui..

andai apa yang aku lakukan ini salah. maka jangalah Kau biarkan aku berputus asa untuk berusaha memperbaikinya...


subhanallah , semoga hari ini lebih baik dari semalam...amin

An-nur Furqan:0805am

No comments: