Saturday, July 30, 2011

Persediaan Terakhir…



Salam semua..beberapa hari lagi umat islam akan menyambut bulan ramadhan..Semoga Allah memberi peluang kepada kita untuk sampai pada bulan yang penuh barakah ini dan memberi kekuatan hati dan jasmani untuk beribadah dengan ikhlas..

Macam mana perasaan? Perasaan itu ada kaitannya dengan iman. Kalau tak bapa nak berperasaan untuk beribadah maksudnya Allah beri tanda untuk kita bersihkan hati, tingkatkan taqwa, insyaAllah iman akan meningkat..hati akan bertambah tenang..baru la rasa excited nak masuk bulan penuh barakah nie..

Saya kongsikan beberapa perkara yang saya lakukan bila diri sendiri masuk zone tak da perasaan nak beribadah..sebab nya mungkin kerana kita terbuat salah mana-mana tak perasan, tak jaga makan minum, mana tahu termakan benda –benda syubhah, terlalu banyak laqakan diri …

Jadi yang pertama, cepatlah sedarkan diri sendiri..tanya pada diri sendiri kenapa jadi macam nie, ingat balik ada tak apa-apa salah kita buat..kalau ada bertaubat, kalau buat salah dengan orang, minta maaf, kalau marahkan sapa-sapa maafkan orang tu..
Yang kedua..jangan tinggalkan ibadah wajib..ibadah sunat yang selalu dibuat pun kuatkan hati untuk buat jugak..Cuma mungkin kalau kita rasa terlalu bosan dengan benda sama..tukar dengan ibadah sunat lain yang tetap mendidik hati kita..contohnya saya..bila tak da perasaan nak baca quran, saya akan semata-mata baca tafsir..kalau tak boleh juga..ganti dengan lagu nasheed..kalau ada di universiti..sekadar luangkan masa pegi surau, dalam surau selalu orang baca quran..saya sekadar duduk bersandar kat dinding dengar orang lain baca..indahnya perasaan waktu tu..kita akan sedar bahawa hati kita akan terubat sedikit demi sedikit..hati kembali tenang..sebab Allah tak pernah sia-siakan usaha hambaNya yang sentiasa ingin dengan dengan-Nya..

Apa-apa pun yang penting kita jangan putus asa..dalam al quran pun ada sebut, “ tidak berputus asa dari Rahmat Allah melainkan orang-orang yang sesat”…kita manusia, memang sifat kita selalu melakukan kesalahan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan ialah orang yang bertaubat atas kesalahan dan memperbaiki diri.
Sama-sama lah kita bersihkan hati kita sebelum masuk bulan yang penuh mulia ini..Allah lihat usaha kita..semoga hati yang bersih akan lebih dekat dengan petunjuk Allah…selamat berusaha..Doakan saya..sihat badan dan iman..

Al Ankabut: 69
“ Dan orang-orang yang berjihat untuk mencari keredhaan kami (Allah), benar-benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik”

An-nur Furqan:
Mak ngah dah mulakan tazkirah pembersihan hati sebelum masuk Ramadahan ahad lalu, abah pun dah buat perkongsian apa yang dia dengar ceramah semalam tentang puasa..hmm walaupun nasihat 2 nie tak la formal..saya rasa gembira..saya rasa saya tak kisah hidup tanpa harta yang banyak, pangkat yang tinggi atau diri yang sentiasa dihormati orang lain..cukuplah Allah beri ahli keluarga yang sentiasa ingat pada Allah…semoga Allah memperbaiki iman keluarga kita..ameen…

No comments: