Thursday, July 14, 2011

Rookies



Best  sangaT Citer nIe... hmm sebenarnya nie la hobi saya yang lain, selain daripada baca novel, majalah , buku..dan melayari internet..sangat-sangat suka menonton cerita korea atau jepun..suka dengan cerita jepun sebab mesti ada informasi yang boleh dapat dalam cita tue, maksudnya bukan sekadar cerita..dari cerita tu banyak benda boleh belajar..

tapi nak promote sikit, cerita ni, ia mengisahkan tentang seorang guru yang sangat serious melatih para pelajarnya untuk mencapai impian mereka iaitu untuk sampai ke peringkat koshien dalam sukan baseball..dia tetap percaya bahawa pelajar -pelajar ini mampu berubah ke arah kebaikan..walaupun pada mulanya hampir semua orang termasuklah pengetua sekolah dan guru-guru nampak benda ni sebagai mustahil. kan bagus kalau semua guru macam nie..

dalam dunia nie tak dak orang rasanya yang benar-benar sempurna, maksudnya manusia tu tak sempurna jahat tak sempurna baik, Allah dah bagi masing -masing ilham untuk buat jahat dan baik dalam diri..maksudnya juga sejahat mana manusia pun dia mampu jadi baik dengan izin Allah..

ini yang perlu diingat, lebih 2 lagi kepada para Daie apabila belum dapat mengislahkan ahli keluarga, sahabat, dan orang-orang sekeliling, mungkin belum kena caranya, atau masanya belum tiba..milik kita hanya usaha..yang nak bukakan hati itu Allah..insyaAllah semoga saya selalu ingat ini..

kalau ada masa tengok lah rookies, adegan 2 tak sepatutnya ada la dua tiga  kot setakat nieh (epi 7) tapi tak bnyak dan tak teruk..amek yang baek 2 je yer...sayonara...

asy-Syams:
7. Demi jiwa serta penyempurnaannya..
8. maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaan.
9. sungguh beruntung orang yang menyucikan jiwa itu
10. sungguh rugi orang yang mengotori jiwa itu.

link kalau nak tengok cita ni online: http://www.dramacrazy.net/japanese-drama/rookies/

An-nur furqan:
peminat tegar korea/jepun

1 comment:

Anonymous said...

ngah tgk neh dayah ~ fadh