Sunday, August 23, 2009

Adakah kau merasa mulia sedangkan langkahmu baru sahaja bermula, Adakah kau merasa lelah dan kecewa sedangkan Allah bersamamu…..



  • Wahai jiwa janganlah kau rosakkan jiwamu dengan ria, ujub dan takbur…jika engkau melakukan itu, kiranya engkau belum lagi mengerti bahawa segala yang ada padamu itu dari Tuhanmu…berpeganglah dengan kata-kata
La haula wala quwata illah billah
(tidak ada daya kekuatan melainkan izin Allah)
  • Didiklah dirimu untuk ikhlas, itulah kunci kepada kejayaanmu, ketahuilah
Jika kau ingin kemuliaan, itulah yang kau akan dapatkan, tetapi jika kau ingin melihat manusia kembali kepada agamamu, maka insyaAllah itulah yang akan terjadi, mohonlah perlindungan kepada Tuhanmu dengan sabar dan solat
Firman Allah
“jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, dan itu adalah susah kecuali bagi orang yang khusyuk
Berlindunglah pada Allah dengan hasutan syaitan laknatullah yang tidak henti –hentinya ingin mencuri hati hamba-hamba Allah dengan apa cara sekalipun
135. dan orang yang apabila melakukan perbuatan yang keji atau menzalimi diri sendiri , mereka segera mengigat Allah dan memohon ampunan di atas dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu sedang mereka mengetahui (Ali imran)
“sesunguhnya terhadap hamba-hamba-ku engkau syaitan tidaklah dapat meguasai mereka”
  • Adakah kau merasa lelah akan perjuanganmu..adakah kau merasa lemah..tidakkah kau percaya bahwa jika kau bersungguh..maka jalannya akan dibukakan..
“Dan orang-orang yang berjihat mencari keredhaan Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami, dan sesunguhnya Allah bersama orang-orang yang berbuat baik.” (Al-ankabut : 69)

Wahai jiwa sedarlah asal kau berbuat baik, kekuatan itu akan datang, jika Allah izinkan engkau akan berjaya..walaupun engkau tidak berjaya..dengan kemurahan-Nya usahamu tetap akan dibalas..
  • Adakah kau rasa tidak layak memikul beban ini?
Sekali lagi tanyalah pada dirimu, adakah engkau mengangap ini sebagai beban?..jika ya agaknya kau masih belum lagi mengerti…. Orang yang sebelum mu mungkin sekali tidak beraggapan sepertimu..mereka mengangap pengorbanan ini tanda cinta. Sememagnya manusia tidak pernah sempurna..tapi jika kau rela berusaha pertolongan itu akan datang..
Firman Allah,
“Allah berserta orang-orang yang berbuat baik”
Al-baqarah
207. Dan diantara manusia ada yang mengorbankan dirinya untuk mencari keredhaan Allah. Dan Allah Maha penyantun kepada hamba-hamba-Nya.
Janganlah merasa lemah jika Allah yang memujimu
Ali imran
139. janganlah kamu merasa lemah dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah yang paling tinggi darjatnya, jika kamu beriman.
Didiklah dirimu untuk ikhlas, itulah kunci kenjayaan. Inilah jalan Rasulmu yang kau cinta..katakanlah pada dirimu andai kau benar 2 cinta kepada Allah dan Rasul bahawa kau akan berusaha…
Doa
Ya Allah aku mengakui kepada-Mu akan lemahnya kekuatan diriku, sangat teratasnya kecerdasanku dan kehinaan diriku atas manusia, dengan rahmat Engkau Ya Allah Tuhan Pemelihara sekalian alam.
Engkaulah Tuhan Pemelihara sekalian orang-orang yang dhaif,Engkaulah Tuhanku, kepada siapakah Engkau akan menyerahkan aku, kepada orang asing yang mengusirku atau kepada musuh yang menguasai urusanku? Tetapi meskipun demikian, aku redha asal saja Engkau tidak memurkai aku. KemaafanMu lebih besar, dari dosaku, aku meminta dengan Nur-ZatMu yang menerangi semua kegelapan, dan dengannya menjadi baik urusan dunia dan akhirat, semoga aku tidak tertimpa kemurkaan-Mu dan Azab-Mu. Padamu sumber keredhaan, sehingga Engkau redhai aku. Tidak ada daya kekuatan selain dengan kekuasaan Engkau.

No comments: