Monday, October 26, 2009

Mereka adalah amanah





Tak der manusia aku rase dalam dunia nieh boleh hidup sorang-sorang.



Kalau ada dia memang pelik ah…tu la hikamahnya Allah ciptakan manusia nie keluarga..ada kawan- kawan, macam-macam ragam macam –mcam gaya. Jadi kita kenalah bersyukur.  Kita sentiasa kena rendah diri. Setiap orang tu ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Ada sesetengah dari kita tak bersyukur kalau dia tak dilahirkan sebagai seorang yang kaya, sebagai seorang yang berada, sebagai seorang yang cantik, kerana mereka tak faham apa itu hakikat kebahagiaan. Ingatlah firman Allah yang berbunyi

“dengan mengingat Allah, hati akan menjadi tenang”

Jadi bila kita rasa cam tue, ingatlah Allah. Allah yang telah memilih kira untuk berada pada tahap-tahap tertentu, bukan kerana Allah tak adil, tapi kita sendiri tak sedar keadaan yang macam mana baik untuk kita dan keadaan yang macam mana tak baik untuk kita.  Sebab tue la Allah cakap dalam Al-Quran  untuk kita sentiasa bersyukur. Kenaper kita disuruh bersyukur…kerana dengan bersyukur , hati kita akan dekat dengan ketenangan..sememangnya kita kene sedar..tak semua yang kita nak kat dunia nieh kita akan dapat..itu satu ujian . dunia nieh adalah tempat ujian..kita diuji dengan sesuatu yang kita sayang rapi kita tak dapat nak capai..tapi kita dituttut untuk bersabar…sabar dan ikhlas dengan segala kehendak Allah..

Keluarga dan sahabat adalah amanah Allah, biarpun pada mereka terdapat kelemahan, terimalah mereka seadanya tanpa syarat. Jika kita dapat memperbaiki mereka maka itu adalah lebih baik.jika tidak dapat maka teruslah berdoa kepada Allah..sesunguhnya kerana hanya Allah yang dapat membukakan hati manusia untuk kembali bertaubat. Jika mereka sudah tidak layak untuk diberi taubat, teruslah berbuat baik dengan mereka kerana itulah sikap yang sepatutnya sebagai seorang muslim melalui teladanan yang ditunjukkan oleh Rasulullah  kepada bapa-bapa saudaranya, dan seorang buta hingga orang tua buta itu masuk islam selepas kewafatan baginda.


Hidup adalah indah jika kita sentiasa menghargainya..bersyukurlah wahai hati, kerana syukur itu dengan dengan dengan  tenang dan lapang dada..dan ketenangan itu adalah kebahagiaan…

“wahai Tuhan kami, bantulah kami untuk ikhlas dalam setiap yang Engkau tentukan kepada kami, sesuguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui hikmah akan segala sesuatu”

No comments: