Saturday, December 12, 2009

DEAR LORD

firman Allah,


sesungguhnya tidak diciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepada-Ku.”

“sesunguhnya Kami telah menciptakan manusia daripada setetes mani yang bercampur yang kami hendak mengujinya dengan perintah dan larangan, kerana itu kami menjadikannya mendengar dan melihat.”

            Firman Allah di atas menjelaskan tentang asal usul ciptaan manusia dan tugas sebenar manusia di muka bumi. Sungguh Allah lah yang telah menciptakan kita  maka dengan itu Allahlah yang lebih memahami apa yang terbaik  bagi kita. Maka dengan itu bagi setiap orang terdapat jalan takdir nya masing-masing, ada yang kaya, ada yang miskin, ada yang cantik, ada yang berwajah bulat, ada yang bujur…bukan saja kita dapat melihat perbedaan dalam diri manusia, ,malahan juga pada pokok-pokok, pada daun-daun, berbagai jenis burung, ikan dan sebagainya. Begitu sempurna ciptaan Allah. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik bagi ciptaan-Nya…tiada cacat cela dalam setiap ciptaan-Nya.

Firman Allah dalam surah Fusilat ayat 53,

            “Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda(kekuasaan) kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah kepada mereka bahawa  al quran itu adalah benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup bagimu bahawa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu.”

Bukti mukjizat dan kebesaran Allah

  1. Asal usul organisma hidup menurut Al-Quran
·        “ dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu kami pisahkan keduanya? Dan kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Mengapa mereka tidak mahu beriman?      (al anbiya:30)
·         Dan Allah menciptakab tiap-tiap haiwan yang bergerak itu dari air; maka sebahagian di antara mereka yang menjalar di perutnya dan sebahagian di antaranya berjalan dengan dua kaki dan sebahagian lagi dengan empat kaki. Allah menciptakan apa jua yang Dia kehendaki (selain dari yang tersebut), kerana sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu)
Dan kita sebagai manusia adalah sebahagian dari  ciptaan Allah, maka dengan  itu Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik pada kita. Kadang-kadang kita sebagai manusia yang lemah..tidak mensyukuri nikmat yang Allah berikan dan berasa bahawa kita berhak mendapat lebih baik…dan mempersoalkan pemberian Allah tersebut…sebagai contoh kita jarang bersyukur dengan rezeki yang Allah berikan, paras rupa dan sebabagainya..sampai ada yang sanggup menggunakan jalan yang haram semata-mata untuk mendapat duit/harta yang lebih…dan ada yang sampai menggunakan khitmat jin dan syaitan untuk menampakkan diri mereka cantik…
             Jika begitu, kita tidaklah mengenal Allah dengan sebaik-nya. Maka, sejauh manakah agaknya kita sebagai manusia ini mengenal Allah dengan sebenar-benarnya, lantas sentiasa bersyukur dengan kurniaan Allah? Manusia selalunya sangat gembira dengan nikmat dan berputus asa dengan musibah yang dialami..adakah ini tanda kita mengenal Tuhan kita??????

Siapakah TUHAN KITA??????
Dengan nama Allah Yang Maha pengasih lagi masa penyayang
Dialah  Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dialah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Mengurniakan kemananan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang ]Memiliki segala keagungan, Maha suci, Allah dari apa yang mereka sekutukan.

Dialah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang Mempunyai Nama-Nama Yang Terbaik. Bertasbih kepada-Nya apa yang ada dilangit dan di bumi. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

-Dialah Allah Tuhan kita, Tuhan yang Maha Penyayang itu tidak mungkin sengaja menyiksa kita dengan musibah, Tuhan Maha Menciptakan itu tidak mungkin silap dalam ciptaan-Nya.terimalah diri kita seadanya…setiap yang ada pada kita gunakanlah sebaiknya untuk mendekatkan diri kita pada Tuhan kita…

Secara Analogi………………..

Antara pokok teratai, pokok kaktus dan pokok bunga ros manakah lebih cantik??????????????

-         mesti ramai akan menjawab pokok bungan ros mempunyai bunga yang paling cantik, selalu diberikan sebagai hadiah..manakala pokok kaktus tak cantik..hanya ada duri….
-         Tapi tahukah kita, pokok Bunga kaktus yang diciptakan sedemikian rupa untuk mengelakkkannya daripada proses dehydration. Oleh itu pokok ini boleh hidup di kawasan gurun yang panas….
-         Manakalah pokok teratai yang berdaun lebar untuk memudahkan penyerapan air, kerana pokok teratai hidup di dalam air…
-         Dan pokok bunga ros mempunyai akar yang dapat menyerap air dalam tanah…
-         Walaupun begitu pokok bunga ros tak dapat hidup di kawasan gurun kerana factor dehydration yang tingi begitu pula pokok kaktus tidak dapat hidup di dalam air….
-         Jadi Allah telah menciptakan ketiga-tiga pokok ini “cantik” sesuai dengan habitat mereka…sebegitu jualah kita sebagai manusia..yakinilah ini dan syukurilah setiap pemberian Allah…

*orang yang bahagia tidak semestinya mendapat yang terbaik dalam hidupnya, tetapi orang yang bahagia adalah orang yang menjadikan setiap yang diperolehinya adalah yang terbaik

No comments: