Saturday, December 12, 2009

PENGALAMAN ADALAH GURU






Alhamdulillah baru balik dari kem serikandi bestari anjuran UMLF RESOURCES, alhamdulillah dari sana banyak belajar tentang pelbagai benda baru….syukur kepada Allah yang merancang semua nieh.

 Apa-apa pun dari sini aku belajar, semua benda yang kita buat dahulukan dengan hati yang ikhlas tanpa harap apa-apa balasan dari manusia termasuklah pujian ataupun rasa dihargai…pandangan Allah dah cukup..cukuplah dengan buat baik  kepada orang lain, menyebabkan Allah lebih sayang kita, dan semua nieh adalah sebagai tanda terima kasih kepada Allah…yang menunjukkan rasa kasih-Nya kepada hamba yang kerdil nie, yang membimbing hamba ini dalam ilmu mengenalnya lewat lisan para hamba-Nya yang tidak pernah kenal erti penat dalam berdakwah…ataupun mengajak manusia untuk  mengenal Allah, mencintai-Nya dan menjalankan syariat-Nya. Dan sebab nil ah juga aku sangat suka join program, jadi fesi, ajk….dll..sebab aku dulu pun disedarkan melalui program-program rabbaniah sebegini…Allah memberi aku petunjuk melalui hamba-hamba-Nya yang lain yang sanggup mengorbankan masa yang amat berharga bagi diorang untuk melakukan kebaikan bagi orang lain, membimbing adik-adik yang lebih muda, mengajak mereka mengenal Allah…dan dari sinilah aku berubah kepada yang lebih baik…dan oleh itu aku jugak akan jadi seperti mereka, aku rasa bahagia dengan buat semua nieh..sebab aku buat semua nie atas dasar terima kasih kepada Allah yang dah bagi aku hidayah nih…aku nak orang lain rasa kebahagiaan yang aku dapat sama macam aku, bila mereka kenal Allah. mungkin ada diantara  adik-adik yang dulunya macam aku, dan nanti akan berubah…dan nanti dia jugak akan cuba nasihatkan orang lain untuk berubah….

Ku bersyukur pada-Mu tuhan,
Kau tunjukkan laluan ku pulang,
Dan cinta-Mu bagai air di gunung sahara
Buatku melepaskan dahaga….

Janjiku pada-Mu abdikan seluruh jiwa,
Sehingga masanya Kau seru hujung nyawaku…….    (jalanku pulang~UNIC)

Dan aku jugak belajar, kenapa Allah tak bagi kita cepat berputus asa bila kita pernah buat silap...
Yang pertamanya dengan kesilapan kita itu Allah sedang memberitahu tentang hakikat diri kita, sebagaimana hebat pon orang memandang kita, kita tetap insan yang lemah, kadang-kadang kita buat silap, kadang-kadang kita tak dapat buat sesuatu tu dengan sebegitu baik sebagaimana yang kita harapkan…Allah ingin kita lebih bergantung dengan-Nya, memohon dengan-Nya dengan rendah diri, dan harus selalu ingat..setiap kejayaan yang kita dapat di masa lalu adalah dengan izin dan pertolongan Allah…bukan sepenuhnya dengan hebat dan usaha kita….

Tapi jangan cepat putus asa dengan kesilapan tu, bukan tu yang Allah nak, Dia nak kita jadi lebih baik dari sekarang, Dia mahu kita tingkatkan keikhlasan, usaha dan tawakal…dan hasilnya nanti..kita akan jadi lebih baik dari sekarang…

Oleh itu, kesilapan lalu jangan jadikan asbab untuk berputus asa, tapi jadikan sebagai guru untuk mengajar kita apa yang terbaik, memilih yang terbaik,  melakukan yang terbaik dan mendapat yang terbaik..pandanglah takdir Allah itu dari sudut yang positif….

Dan jangan lupa, kunci sesuatu kejayaan adalah keikhlasan, dan ikhlas tu sangat susah untuk kita dapat dan untuk kita pertahankan….

Dan dakwah itu tersebar melalui keikhlasan, kesungguhan, pengorbanan dan kasih sayang…dan individu yang bergelar Daie tak patut mudah putus asa dengan kesilapan dan kelemahan yang dimiliki…tapi daie sepatutnya sentiasa berusaha membersihkan hati, kerana hati yang bersih akan mudah untuk ikhlas, dan insyaAllah, Allah sentiasa bersama-sama dengan para Hamba-Nya yang ikhlas dalam jalan-Nya….

*setiap masa Allah mengajar kita untuk jadi lebih baik, kadang-kadang melalui kesilapan, kejayaan yang datang dengan susah payah itu lebih manis dari kejayaan yang datang tanpa usaha yang gigih






Gambar kenangan





      






































No comments: