Monday, December 20, 2010

Adakah kita lupa..Pencarian Diri Kita..

cuba kita bayangkan seorang individu yang telah kehilangan semua memorinya, dia langsung tidak mengetahui apa-apa termasuklah tentang dirinya sendiri..dia adalah seperti seorang bayi yang langsung tanpa pengetahuan apapun..bayangkan lagi apabila dia tiba-tiba tersedar dalam keadaan dia berada dalam satu planet sama seperti bumi, agaknya apa perasaan beliau?..INGAT..dia tiada pengetahuan apapun...

tentunya dia akan tertanya-tanya mengenai semua benda dan rasa takjub dengan dirinya sendiri dan sekelilingnya...bayangkan apabila dia tiba-tiba merasakan bahawa tangan dan kakinya boleh digerakkan dengan kemahuannya..dia akan cuba untuk gerakkan tangan, kaki..jari jemari..dan dengan itu dia yakin dan tahu bagaimana untuk menggunakan anggota badanya untuk pergerakkannya dan apa yang dia nak..

kemudian dia lihat akan sekelilingnya...ada beberapa tanaman..harum baunya..ada beberapa binatang mengahmpiri pokok-pokok itu..ada binatang lain yang sedang makan sesuatu..lalu dia pun mengambil sesuatu yang sama dan makan...ternyata ianya sedap..di atas langit biru..ada beberapa makhluk lain yang sedang terbang..dia sungguh takjub..dia membelek-belek pokok-pokok berhampiran denganya...daun-daun..nya yang berlainan bentuk...baunya juga berbeza walaupun ia hanya tumbuh berhampiran..rasa buahnya juga berbeza..dia masih tertanya-tanya....

untuk beberapa saat, marilah kita amati, jika kita ada individu ini..adakah kita akan pergi bersuka-ria sebegitu sahaja..atau kita akan bertanya kepada diri beberapa soalan ini...

siapa saya?
siapa yang mencipta saya dan anggota badan saya yang sempurna?
siapa yang mencipta benda-benda di sekeliling saya?begitu sempurna?
mengapa dia mencipta saya?apa yang dimahukan dari saya?
apa yang hendak Dia tunjukkan kepada saya melalui semua yang saya dapat lihat disekeliling saya?

sebenarnya kita juga adalah seperti orang ini kan? kita datang di sebuah dunia yang asing..dahulunya kita juga seperti individu ini..mula dengan tidak mengetahui apa-apa...cumanya kita dh lupa untuk tanya semua persoalan ini pada diri kita..sebab kita dah lama sangat duk di bumi ni..dan terpengaruh dengan environment kita dan persekitaran kita sampai kita pon dah jadi lupa untuk mencari diri kita dan tujuan adanya kita kat bumi nieh..

siapa Tuhan kita, sebagai muslim mmg semua akan jawab Allah, tapi betul-betul ker kita kenal Allah, sifat-sifat Allah..apa yang Allah suka kita lakukan..apa yang Allah tak suka kita lakukan..
ramai mungkin antara kita..yang rasa cukup dengan tahu Tuhan dia Allah, Nabinya Muhammad..tapi cukupkah dengan mengetahui itu sedangkan kita tak laksanakan amal makruf nahi mungkin..buah apa yang Allah suruh, tinggal apa yang Allah larang...

dan kisah diatas juga sedarkan saya..betapa masa di bumi nie, betapa kerja kita, keinginan kita terhadap dunia..menyebabkan kita lupa..kita siapa, kenapa kita disini..dan apa yang kita buat sekrang ni..adakah apa yang kita patut buat?

sama-samalah kita bermuhasabah...mari kita mengenal Allah..

rujukan:
ilham dari artikel harun yahya :basic question of our lives..

No comments: