Wednesday, December 22, 2010

aiyaiyai, nak sunggu sampai bila Bro..

individu 1: ala nanti lepas kawin aku pakai ar tudung...
individu 2: pepehal wa cakap lu beb, hidup sekali beb..masa muda la kita enjoy, nanti dah tua kita taubat ar...
individu 3: ala ustaz, saya bukan apa, ayah mak saya pun tak solat...
individu 4: belum sampai seru la  nak jadi baik, mesti org sumer pelik nyer kalau aku tertiba berubah..org kata kalau nak buat baik kene ikhlas, jadi aku tunggu hati aku ikhlas dulu buat baik..tak nak ar berubah sebab terpaksa.....


salam dan ai semua...aritue kita cakap pasal virus biasa, sekarang nieh pulak nak cakap pasal penyakit NANTI DULU pulak..

dan firman Allah:

al a'raf :16 

"dan syaitan menjawab: dan oleh kerana Engkau telah menghukum saya sesat, maka saya akan menyesatkan mereka dari jalan yang lurus"

ya, satu yang kita perlu ingat sentiasa, syaitan akan sentiasa cuba untuk pengaruhi kita supaya jadi macam dia..sesat..sedikit demi sedikit...

macam dialong di atas, kita cuba mencipta 1001 alasan semata-mata untuk halalkan apa yang haram, sebenarnya saya rasa jauh dalam hati manusia..dia sebenarnya dapat rasa apa yang dia buat tue salah.. ..sebab hati itu tenang kepada sesuatu yang halal dan gusar terhadap sesuatu yang haram..tapi kadang-kadang yang menjadi masalahnya ialah..kita tetap nak sedapkan hati sendiri, nak jugak buat salah..dan kita pon berlindung disebalik ..."BIASALAH"...."NANTI LA"..

lepas nieh kena la lebih hati-hati..bukan nak cakap kt korang selaku pembaca nieh jer..saya selaku penulis nieh pun selalu jer terperangkap..nak solat awal waktu....nanti punya nanti..last 2 lambat jugak..nak buat baik jer..mesti nak bertunda..nak buat jahat tak pulak gitu..

kita susah nak buat baik sebab  kita tak nmpak pahala tue..kalau pahala tue boleh tukar cash dengan duit..mesti semua org berebut nak..dan kalau dosa nampak berdepan duit kene potong ker..saman ker,mesti kita pikir dua tiga kali kan..

sebab itulah orang kata dosa dan pahala tue ujian..sebab kita tak nampak..tapi inilah keyakinan kita kan?sebagai seorang muslim yang percaya pada Allah dan hari akhir...Allah yang Maha Adil akan kira semua kebaikan kita walaupun sebesar biji sawi dan akan kira semua kejahatan yang kita lakukan untuk dibalas di akhirat..

dan sebagai muhasabah arinie, marilah kita renungkan tafsir surah Al-kahfi ayat 49 dan 50 nieh

[49]
Dan "Kitab-kitab Amal" juga tetap akan dibentangkan, maka engkau akan melihat orang-orang yang berdosa itu, merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya; dan mereka akan berkata:" Aduhai celakanya kami, mengapa kitab ini demikian keadaannya? Ia tidak meninggalkan yang kecil atau yang besar, melainkan semua dihitungnya!" Dan mereka dapati segala yang mereka kerjakan itu sedia (tertulis di dalamnya); dan (ingatlah) Tuhanmu tidak berlaku zalim kepada seseorangpun. 
[50]
Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam"; lalu mereka sujud melainkan iblis; ia adalah berasal dari golongan jin, lalu ia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: pengganti yang mereka pilih itu.


No comments: