Friday, December 17, 2010

HYPEROXIA- kadar oxygen yang lebih dalam badan


salam..kita selalu sangat didedahkan dengan penyakit hypoxia iaitu penyakit yang berkaitan dengan kekurangan oksigen dalam badan. tapi jarang kita mengetahui tentang penyakit yang berkaitan dengan lebihan oksigen dalam badan. 

mendengar berita mengenai salah seorang pelajar yang pengsan disebabkan oleh lebihan oksigen dalam badan buatkan saya cari sedikit info tentang nieh..di bawah ada sedikit info yang saya boleh kongsikan

oksigen sememangnya adalah molekul penting yang perlu ada dalam badan. badan memerlukan oksigen untuk melakukan tindakbalas kimia dalam badan. oksigen yang tidak mencukupi boleh menyebabkan kematian sel dalam badan..

di dalam badan kita. hemoglobin dalam sel darah merah bertanggungjawab  untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan.

untuk sistem badan berfungsi dengan baik.kita memerlukan  kira-kira 95 % oksigen..

namun begitu, lebihan oksigen di dalam badan akan menyebabkan  hyperoxia yang juga menyebabkan ketoksikan oksigen...

symptom hyperoxia adalah seperti berikut..
- kejang
- hilang keseimbangan badan
- hilang kawalan

bagi kes yang kritikal..hyperoxia boleh menyebabkan kematian sel badan terumatanya di bahagian sistem saraf pusat, mata dan peparu.

info tambahan
- "term" yang digunakan untuk menyukat kadar oksigen dalam badan ialah "sats"
- waktu tidur, kadar kepekatan oksigen adalah lebih rendah daripada biasa, ini kerana kita kurang melakukan aktiviti yang memerlukan tenaga.
-pada tahap tertentu kekurangan oksigen di waktu malam dalam badan boleh mengangu tidur menyebabkan susah untuk tidur, keadaan ini dinamakan- "sleep apnea".


rujukan.

No comments: