Friday, December 17, 2010

hati-hati dari jangkitan virus biasa....

BIASA latu, tak bangun sembahyang subuh, semalam kan tidur lambat...
dating? BIASAla, bukan buat apa pun...
BIASAla, tak pakai tudung, ada orang lagi teruk...pakai seksi macam tak cukup kain, aku tak pakai tudung jer..
ala, kalau setakat nk tipu sikit-sikit, biasala, ngat kita nie malaikat ker nabi, semua org pon penah buat cam nieh..


hai hai hai, kadang-kadang bila difikirkan akan kehidupan diri sendiri dan persekitaran, mungkin kita antara individu yang akan guna dialog BIASA di atas, sedar atau tak sedar...dengan rasa bersalah atau tidak...betapa banyaknya syaitan cuba memerangkapkan kita dalam situasi begini.. menggunakan  "BIASA" dalam apa yang kita lakukan, walaupun pada hakikatnya ia adalah sesuatu yang tidak baik, berdosa dan laqa'. tetapi kita melakukannya juga kerana kita mengaggap ia sesuatu yang "BIASA"..

 bila kita sentiasa menganggap melakukan dosa kecil dan sesuatu yang laqa itu sesuatu yang biasa..maka kita akan mengulangi melakukannya beberapa kali...dan dengan itu..dosa kecil dan perkara yang sia-sia ini akan menjadi rutin kita...mengganggap apa-apa dosa mahupun kecil sebagai sesuatu yang biasa adalah tidak baik..

orang yang kene kencing manis, bukan kena kencing manis sebab sekali gus ambil makanan bergula dalam kuantiti yang banyak...tapi dia ambil makanan bergula dengan kerap..berkali 2..

"orang mukmin yang sejati tidak melihat akan kecil atau besar sesuatu dosa, namun dia melihat terhadap siapa dia melakukan salahnya, siapa yang ditentangnya"

sama-samalah kita fikirkan, saya dan anda..kita sama... tidak lepas dari melakukan kesalahan..semoga menjadi pengajaran...

No comments: