Tuesday, March 23, 2010

Tuhanku-rupanya itu yang dikatakan bahagia..



Satu demi satu persoalan demi persoalan menerpa hati…
Bait-bait doa terus ku pinta…hanya Dia yang lebih mengerti akan perasaan hati..
Yang lebih memahami apa yang terkandung dalam jiwa..
Tidak ada satu pun yang terlepas dari pandanganya..
 Firman Allah,
“sungguh Dia (Allah) Maha Mengetahui segala isi hati”
Kerana, Dialah penciptaku…

Lidah yang sering kelu untuk meluahkan…
Sedang hati masih menuntut redha…
Manusia hanya mampu mendengar…
Kelemahan mereka kadang memungkinkan mereka tidak mampu benar-benar memahami
Namun Tuhanku Maha Mengetahui…
Ia bahkan tahu apa yang tersirat di dalam hati…

Dan kini, Dia telah menjawab persoalanku kini, tentang hidup dan erti…serta memberi ketenangan yang hakiki, mengajar sabar untuk terus berdiri..mengajar redha untuk terus memberi..setiap hari Dia mengajarku tentang erti hidup…benar..Dia sentiasa bersama kita selagi hati kita masih mengingat-Nya..
 Bahagia…apa ertinya tanpa Rahmat Allah..dengan apa orang menilai bahagia?
Jika dengan harta, tidak bahagialah orang yang miskin
Jika dengan pangkat, tidak bahagialah orang yang tak berpangkat..
Keluarga..jika begitu tidak bahagialah juga orang yang sebatang kara…
Sedang Allah itu Maha Adil…
Bahagia itu di jiwa…ia perasaan yang mampu dimiliki oleh setiap orang dengan syarat apabila ia merasa redha dengan setiap ketentuan Tuhannya..
Maka jika begitu, aku mampu bahagia…dengan menyukuri nikmat….

Ya Allah, dekatnya Engkau denganku..
Tetapi jauhnya aku dari-Mu
Aku berlindung dari segala permintaan yang buruk bagiku..
Kerana aku tidak mengetahui, yang mana yang baik dan yang mana yang buruk bagiku…
Maka aku serahkan nasibku pada-Mu..maka pertahankanlah aku, peliharalah hatiku..
Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui Yang Terbaik..
Wahai Tuhan, pimpin hati ini kearah Jalan yang lurus…dalam susah dan senang..
Jika ujian ini untuk menguji aku..betapa aku percaya pada takdirmu…maka aku akan belajar untuk redha..sabar..
Tingkatkanlah imanku sebesar ujian..
Gantikanlah peritnya dugaan dengan kenikmatan iman, keindahan taqwa dan rasa dekat dengan-Mu..
“nikmat” adalah ujian..ia sekadar pinjaman…
Firman Allah,
“ Ingatlah, dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang”
By An-nur Furqan: 14 Mac 2010
-love is a verb-

No comments: